Tørst 9-3 Aero

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
saab9-3aero
Innlegg: 6
Registrert: 13 jan 2011, 19:16

Tørst 9-3 Aero

Legg inn av saab9-3aero » 30 mai 2011, 14:55

Hei. Har en 05 mod 9-3 aero som jeg kjøpte ca en måned før nyttår. Da jeg kjørte på tur fra Halden til Hemsedal i vinter, gikk den på 0,76l/mil ved 140km/t på cruisekontrollen, og 4 personer med bagasje, i bilen. I det siste har den ligget på ca 1.9l/mil i gjennomsnitt.. Har byttet tennplugger, olje og labdasonde. Prøvd å blåse luffilteret rent for å sjekke at den ikke fikk for lite luft, men den brukte like mye. T.o.m prøvd å kjøre et par kilometer uten filter i boksen, men til ingen nytte.
Hadde bilen på diagnose, men kom ikke opp en eneste feil. Noen som veit hva dette kan komme av? Rimelig lei av å ikke rekke mer enn 25-30 mil på en tank.

På forhånd takk for svar!

- saab9-3aero

Brukeravatar
Paradigm N558
MAX BOOST
Innlegg: 6954
Registrert: 03 jun 2005, 01:00
Medlemsnummer: 558
Navn: Robert
Bil: Ionic
Sted: Bodø

Re: Tørst 9-3 Aero

Legg inn av Paradigm N558 » 30 mai 2011, 15:01

På verkstedet bør de kunne lese ut med Tech II hva motoren styrer med.
De burde fort se om den ber om ekstra mye luft eller ekstra mye bensin, og hvorfor.
Går bilen som normalt? kjennes det ut som alle hestene er til stedet?
Viser temperaturnåla til kjølevannet at alt er gull og grønne skoger?
Har du en du kjenner med tilsvarende bil, prøvebytt luftmengemåleren, det er grei skruing og se hvordan det går.
Hvordan plugger byttet du til?
Er bilen trimmet?
2022 Ionic 5
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero

saab9-3aero
Innlegg: 6
Registrert: 13 jan 2011, 19:16

Re: Tørst 9-3 Aero

Legg inn av saab9-3aero » 30 mai 2011, 15:11

Bilen går så og si som normalt. Den fusker kanskje bittelitt akkurat idet jeg trykker til gassen litt, men ellers er alt bra. Temperaturen er bare bra.. Kjenner desverre ingen som har samme type bil. Byttet til samme, originale plugger. Kostet 220 kr/stk, så håper virkelig de er bra nok:p

saab9-3aero
Innlegg: 6
Registrert: 13 jan 2011, 19:16

Re: Tørst 9-3 Aero

Legg inn av saab9-3aero » 30 mai 2011, 15:11

Bilen er original, forresten.

Brukeravatar
Paradigm N558
MAX BOOST
Innlegg: 6954
Registrert: 03 jun 2005, 01:00
Medlemsnummer: 558
Navn: Robert
Bil: Ionic
Sted: Bodø

Re: Tørst 9-3 Aero

Legg inn av Paradigm N558 » 30 mai 2011, 15:24

Tøv, du skulle kjøpt NGK BCPR7ES11, de koster 200 kr. for fire plugger. De er krute gode for din bil.
Samme plugger som står i BioEtanolbilene til Saab fra fabrikk.

Det trenger ikke å være en Aero, så lenge det er en 9-3ss eller sc med bensinmotor/Trionic 8 motorstyring har (og her er jeg 99% sikker, men ikke skryt meg om noen retter meg) dere samme luftmengemåler.
2022 Ionic 5
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero

saab9-3aero
Innlegg: 6
Registrert: 13 jan 2011, 19:16

Re: Tørst 9-3 Aero

Legg inn av saab9-3aero » 30 mai 2011, 15:34

Gjort er gjort. Går ut ifra at disse pluggene er minst like bra.
Men ja, jeg får forhøre meg litt rundt.
Veldig kjedelig med det bensinforbruket når jeg er så fornøyd med bilen ellers..

Brukeravatar
Aleks-ander_N948
MAX BOOST
Innlegg: 2038
Registrert: 18 jan 2005, 01:00
Medlemsnummer: N948
Navn: Aleksander

Re: Tørst 9-3 Aero

Legg inn av Aleks-ander_N948 » 30 mai 2011, 16:39

Hvorfor i allverden prøvde du å kjøre uten luftfilter ? :o
Saab 9-3 SS Vector 2005
Saab 900 S Talladega 1997 - Solgt

saab9-3aero
Innlegg: 6
Registrert: 13 jan 2011, 19:16

Re: Tørst 9-3 Aero

Legg inn av saab9-3aero » 30 mai 2011, 16:43

KUN for å sjekke om den fikk for mye/lite luft.
Men er det ingen her inne som veit noe om hva det kan være? Drukner i bensinutgifter!

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Tørst 9-3 Aero

Legg inn av Ingvar N629 » 30 mai 2011, 17:29

Få den feilsøkt med tech2 diagnoseutstyr. Å sjekke for feilkoder er ingen vits, det må gjøres grundigere. Hvilken farge var det på de gamle pluggene? Disse bilene er forresten sære på plugger, de må være av rett sort da de har flere oppgaver enn å lage gnist.

Å kjøre uten luftfilter gjør ikke at den får mer eller mindre luft .
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
Naits
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 234
Registrert: 20 jan 2009, 22:17
Medlemsnummer: 1606
Navn: Stian
Bil: 9-3 ss Aero
Sted: Bergen

Re: Tørst 9-3 Aero

Legg inn av Naits » 30 mai 2011, 20:24

Eg hadde samme fenomen på min 9-3 2004 Aero :) da den brukte en del mere en normalt....

Eg viste jo hva som jorde det da det lakk eksos på flensen mellom turbo/downpipe så eksosen lakk ut før lamdaen fikk målt avgassene og da brukte bilen en del mere bensin...
lå på 1.2-1.3 på milen da men min bil er jo trimmet til 285 hk så den bruker nokk litt mere en orginalt uansett :) Kjører på 0.8-0.9 på mila nå på blandet kjøring når alt er i orden :)
2004 Saab 9-3 Aero 300hk 410nm "Maptun Performance" http://www.garaget.org/?car=142140
http://www.maptun.se/customers.php?car=4&cid=664
1999 Saab 9-3 SE 2.0T 154hk 210nm "Bruksracer" http://www.garaget.org/?car=249769
2007 GSX-R 750
Bedre med bensin på tanken en penger i banken :)

saab9-3aero
Innlegg: 6
Registrert: 13 jan 2011, 19:16

Re: Tørst 9-3 Aero

Legg inn av saab9-3aero » 30 mai 2011, 22:38

Da skal jeg få dette gjort så fort som mulig! Pluggene var en anelse sotet, så det tyder jo på for mye bensin.
De pluggene jeg kjøpte, var de som kom opp da de la inn regnr mitt i systemet. Husker ikke hva de het i farten, men det var platina-plugger.

-----------------------

Skjønner! Kjenner folk på verksteder, så bilen blir nok mest sannsynlig satt et sted i morgen. Orker ikke styre med så mye elektronikk selv med tanke på at jeg er elektriker. Hehe.

Men tusen takk for svar fra alle sammen!

- saab9-3aero

Brukeravatar
Paradigm N558
MAX BOOST
Innlegg: 6954
Registrert: 03 jun 2005, 01:00
Medlemsnummer: 558
Navn: Robert
Bil: Ionic
Sted: Bodø

Re: Tørst 9-3 Aero

Legg inn av Paradigm N558 » 30 mai 2011, 23:08

Om du vil fortelel oss hvor i verden du bor så finnes det mange kompetente sjæler på forumet her som kan snike seg innom med både det ene og det andre og hjelpe ;)
2022 Ionic 5
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero

Svar