Tips og råd til kjøp av 9-5 2,3t

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Ikkesålatsabb
Innlegg: 3
Registrert: 12 jul 2011, 10:58

Tips og råd til kjøp av 9-5 2,3t

Legg inn av Ikkesålatsabb » 12 jul 2011, 11:14

Er på utskikk etter ny bil og har kommer over en Saab 9-5 2,3t som virker meget meget intressant.
Problemet er bare att jeg har 0 peiling på Saab!

Så da lurer jeg på om noen her kunne giddet og dratt opp ei liste med typiske feil og mangler på en sånn?
Det er en 2002 modell som har gått 180000km med manuell, stasjonsvogn også (såklart).


Hvordan er holdbarheten på en sånn motor/drivverk?
Har mest lyst på en Aero men dette er jo klin umulig og oppdrive i Norge så har kikket på BSR steg 3, om alt er i orden med motoren går det 100000 til da?



Takker for evt. hjelpfulle sjeler! :woot:

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Tips og råd til kjøp av 9-5 2,3t

Legg inn av Ingvar N629 » 12 jul 2011, 12:17

Hei, og velkommen hit!

Det er gode biler å kjøre, meget sikre og lite utsatt for rust. At det er manuell er et pluss mtp både forbruk og driftssikkerhet. 2,3 er et godt valg, godt bunndrag og lavere forbruk enn 2-literen. Biler fra 2002 er bedre å kjøre enn tidligere modeller.

Motorene på disse har en konstruksjonsfeil, dersom du søker på oilsludge i forumets søkefunksjon:
search.php
så finner du en god del lesestoff. Motorer som har gått mye langkjøring og har byttet olje ofte klarer seg stort sett bra. Småkjøring og kun oljeskift etter serviceintervallene er sjelden en god kombinasjon.

Foruten oilsludgeproblemet er støtdempere og foringer i bakstillinga, lekkasjer som gjør at motor drar falskluft, defekte enveisventiler til tankutluftinga (gjør også at motoren mister effekt), pikselfeil i SID, spjeldmotorer til klimaanlegget samt lenkearmer til krengehemmer foran (bagatell) kjente feil, pluss feil med Xenonlamper på biler som har dette. Ellers er dette driftssikre biler som er perfekt til langtur. Bortsett fra oilsludgeproblemet så er mye av dette rene slitedeler, og de fleste av disse vanlige feilene kan utbedres relativt rimelig dersom man skrur litt selv. Det dyreste er motor, så den bør du sjekke grundig før kjøp.
Ikkesålatsabb skrev: Har mest lyst på en Aero men dette er jo klin umulig og oppdrive i Norge så har kikket på BSR steg 3, om alt er i orden med motoren går det 100000 til da?
Den vil gå godt med nevnte steg 3, men er du ute etter holdbarhet så ville jeg gått for noe annet. Du kan velge noe annet, evt så kan et tips være at motoren i en 2,3 MY02 trenger kun turbo- og clutchbytte for å få samme spec som en aero, og da kan man f.eks. bruke originalt Aeroprogram.
Videre trimdiskusjon tas ikke under Saab Teknisk, men under Trimming. Det kreves medlemsskap for å få tilgang dit.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Ikkesålatsabb
Innlegg: 3
Registrert: 12 jul 2011, 10:58

Re: Tips og råd til kjøp av 9-5 2,3t

Legg inn av Ikkesålatsabb » 12 jul 2011, 13:25

Det der oilsludge greiene fikk meg til å ville styre litt unna.

Er det like ille som det virker som?

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Tips og råd til kjøp av 9-5 2,3t

Legg inn av Ingvar N629 » 12 jul 2011, 13:32

Det er ille for de som brenner seg på det og kjøper katta i sekken. Sjekk bilen grundig før kjøp, er den bra så er det bare å handle. En motor som i utgangspunktet er bra holder lenge dersom det byttes olje ofte.

Dette er forøvrig ikke den eneste bilen som har dette problemet, flere produsenter av populære biler sliter med dette på nyere motorer!
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Helge
Overload!!!
Innlegg: 1675
Registrert: 31 aug 2008, 20:21
Sted: Gaupen, Hedmark

Re: Tips og råd til kjøp av 9-5 2,3t

Legg inn av Helge » 12 jul 2011, 16:27

Min 2,3 fra 2000 har nå gått 250.000. Bytter olje ofte.
06 9-5 TiD.
99 9-3 Cab.

Ikkesålatsabb
Innlegg: 3
Registrert: 12 jul 2011, 10:58

Re: Tips og råd til kjøp av 9-5 2,3t

Legg inn av Ikkesålatsabb » 14 jul 2011, 10:40

Er det noen spesielle årsmodeller som er mer utsatt enn andre?

Ser på en 2000 modell Aero som skal ha byttet til "nyeste versionen" veivhusventilation, vil det si at problemet er løst?

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Tips og råd til kjøp av 9-5 2,3t

Legg inn av Ingvar N629 » 14 jul 2011, 10:45

Nei. Tilstand må sjekkes på den, som på alt annet. Les gjerne om oilsludge på forumet her, bruk linken jeg postet over her, og les det du finner. Nyttig å forstå hva det er, hvordan og hvorfor det oppstår før du skal kjøpe bil.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Svar