Hei, og velkommen hit!
Det er gode biler å kjøre, meget sikre og lite utsatt for rust. At det er manuell er et pluss mtp både forbruk og driftssikkerhet. 2,3 er et godt valg, godt bunndrag og lavere forbruk enn 2-literen. Biler fra 2002 er bedre å kjøre enn tidligere modeller.
Motorene på disse har en konstruksjonsfeil, dersom du søker på oilsludge i forumets søkefunksjon:
search.php
så finner du en god del lesestoff. Motorer som har gått mye langkjøring og har byttet olje ofte klarer seg stort sett bra. Småkjøring og kun oljeskift etter serviceintervallene er sjelden en god kombinasjon.
Foruten oilsludgeproblemet er støtdempere og foringer i bakstillinga, lekkasjer som gjør at motor drar falskluft, defekte enveisventiler til tankutluftinga (gjør også at motoren mister effekt), pikselfeil i SID, spjeldmotorer til klimaanlegget samt lenkearmer til krengehemmer foran (bagatell) kjente feil, pluss feil med Xenonlamper på biler som har dette. Ellers er dette driftssikre biler som er perfekt til langtur. Bortsett fra oilsludgeproblemet så er mye av dette rene slitedeler, og de fleste av disse vanlige feilene kan utbedres relativt rimelig dersom man skrur litt selv. Det dyreste er motor, så den bør du sjekke grundig før kjøp.
Ikkesålatsabb skrev:
Har mest lyst på en Aero men dette er jo klin umulig og oppdrive i Norge så har kikket på BSR steg 3, om alt er i orden med motoren går det 100000 til da?
Den vil gå godt med nevnte steg 3, men er du ute etter holdbarhet så ville jeg gått for noe annet. Du kan velge noe annet, evt så kan et tips være at motoren i en 2,3 MY02 trenger kun turbo- og clutchbytte for å få samme spec som en aero, og da kan man f.eks. bruke originalt Aeroprogram.
Videre trimdiskusjon tas ikke under Saab Teknisk, men under Trimming. Det kreves medlemsskap for å få tilgang dit.