Kjapp digresjon til de med 9-5 med Open Sid

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Brukeravatar
Paradigm N558
MAX BOOST
Innlegg: 6954
Registrert: 03 jun 2005, 01:00
Medlemsnummer: 558
Navn: Robert
Bil: Ionic
Sted: Bodø

Kjapp digresjon til de med 9-5 med Open Sid

Legg inn av Paradigm N558 » 13 jul 2011, 02:21

Hei!

Hent fantastisk fenomen som oppstår på bilen min som jeg spekulerte på om andre kan teste og se om de har samme fenomen :lol:

Start bilen, åpne Open Sid, se på Lamb, og pump med bremsepedalen.

Det som skjer med min er at den går bare magrere og magrere helt til den når 2500, og der blir den værende om du fortsetter å pumpe med pedalen :wierdface:

Har testet dette en 5-6 ganger nå og det skjer hver gang, og jeg klarer virkelig ikke å se hvorfor.
Så straks jeg slutter å pumpe ramler den mot normalen igjen. Om du holder bremsen inne så går den som normalt, om du ikke bremser, skal den også gå som normalt. Men pumper du på bremsen... magrere og magrere helt til den peaker :lol:
Prøv å se selv :D
Om ingen andre får samme resultat skal jeg filme det og legge det ut :p
2022 Ionic 5
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero

Brukeravatar
Pål N526
MAX BOOST
Innlegg: 3615
Registrert: 19 mar 2004, 01:00
Medlemsnummer: 526

Re: Kjapp digresjon til de med 9-5 med Open Sid

Legg inn av Pål N526 » 13 jul 2011, 13:10

Hei.

Kan ha no med at du bruker trykket(negativt) i innsuget til bremseservo. Om det ikke er grunnen, så må det være at ecu gjør en beregning når den senser signal fra bremsebryter.

Hvilken frekvens pumper du med?

/Pål
Anthonsen Performance[right]Donate[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]

Brukeravatar
alex_ander3@hotmail.com
MAX BOOST
Innlegg: 3943
Registrert: 28 apr 2003, 01:00
Medlemsnummer: 189
Navn: Alexander A.
Sted: Drammen

Re: Kjapp digresjon til de med 9-5 med Open Sid

Legg inn av alex_ander3@hotmail.com » 13 jul 2011, 14:36

Er det kun punping som gjør at den går magrere?

Var det ikke gamle apc'en som gjorde sånn at du ikke fikk turbotrykk hvis du trykka inn bremsepedalen. Eller er jeg på potetåkeren nå :D
1988 Saab 900 T16 *Åge*
1999 Saab 9-3 Viggen

//El gringo drifto dos-tacos *sensurert*

turboTruls N263
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 399
Registrert: 09 jan 2004, 01:00
Medlemsnummer: N263
Navn: Truls Bredo Johansen
Bil: 900 turbo16v
Sted: Bergen

Re: Kjapp digresjon til de med 9-5 med Open Sid

Legg inn av turboTruls N263 » 13 jul 2011, 14:42

alex_ander3@hotmail.com skrev:Er det kun punping som gjør at den går magrere?

Var det ikke gamle apc'en som gjorde sånn at du ikke fikk turbotrykk hvis du trykka inn bremsepedalen. Eller er jeg på potetåkeren nå :D
De første apc,ene fungerte slik at du ikke kunne bremse og gasse samtidig ja. Har forstått det som 99turbo kunne være lærerike å kjøre da de ikke hadde dette :D
-85 900 Gruppe A t16
-84 900 t16 (sporveisbussen)
-94 GM 900 t coupe
-11 9-5 Vector sedan (drosje)

Distriktsansvarlig Vest

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Innlegg: 8371
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Re: Kjapp digresjon til de med 9-5 med Open Sid

Legg inn av Hjelle, N6 » 13 jul 2011, 19:28

alex_ander3@hotmail.com skrev:Er det kun punping som gjør at den går magrere?

Var det ikke gamle apc'en som gjorde sånn at du ikke fikk turbotrykk hvis du trykka inn bremsepedalen. Eller er jeg på potetåkeren nå :D
Turbotrykk får du jo, det som skjer når du trykker på bremsa er at bilen går ned på GLT. So gir du gass og held inne bremsepedalen sovidt, vil du lade med GLT.

na_X
Overload!!!
Innlegg: 1664
Registrert: 09 jan 2007, 22:21
Medlemsnummer: N1121
Navn: Arve Hanssen
Bil: 99
Sted: Trondheim

Re: Kjapp digresjon til de med 9-5 med Open Sid

Legg inn av na_X » 13 jul 2011, 20:42

Er vel slik på alle fra APC og nyere, at bremsepedalen er kobla til bryter til bremselysene, denne har også kontakt med APC/trionic etc. som Hjelle sa gir GLT.
Når man skal justere GLT så holder man jo bare bremsa inne på litt turtall for å sjekke dette. ;)
SAAB 99 TURBO 77-modell, 3-dørs. Prosjekt.

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Kjapp digresjon til de med 9-5 med Open Sid

Legg inn av Ingvar N629 » 14 jul 2011, 10:30

Bremsekraftforsterkeren er da ikke koblet via LMM, så når motoren går på tomgang på 800 rpm med ca 130 mg/c last og bruker ca 16 normalliter luft i minuttet så skal det ikke mye til for å tynne ut. Dette har ikke noe med software og bremsepedal å gjøre.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
Pål N526
MAX BOOST
Innlegg: 3615
Registrert: 19 mar 2004, 01:00
Medlemsnummer: 526

Re: Kjapp digresjon til de med 9-5 med Open Sid

Legg inn av Pål N526 » 14 jul 2011, 13:12

Hver gang para trykker på bremsa, så drar innsuget luft i fra Bkf. og da blir det mere luft i systemet(motor), enn målt via LMM.

/Pål
Anthonsen Performance[right]Donate[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]

Brukeravatar
Paradigm N558
MAX BOOST
Innlegg: 6954
Registrert: 03 jun 2005, 01:00
Medlemsnummer: 558
Navn: Robert
Bil: Ionic
Sted: Bodø

Re: Kjapp digresjon til de med 9-5 med Open Sid

Legg inn av Paradigm N558 » 14 jul 2011, 14:27

Pål N526 skrev:Hver gang para trykker på bremsa, så drar innsuget luft i fra Bkf. og da blir det mere luft i systemet(motor), enn målt via LMM.

/Pål
:worship:
2022 Ionic 5
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero

Atzz
Overload!!!
Innlegg: 1367
Registrert: 28 okt 2009, 08:34
Medlemsnummer: N1868
Navn: Sigve
Bil: Saab 9000 Aero
Sted: Bodø

Re: Kjapp digresjon til de med 9-5 med Open Sid

Legg inn av Atzz » 15 jul 2011, 17:27

Jeg har noe av samme fenomenet på OG900'n, bare at her oppdages dette av lambda som kompenserer for den ekstra luften som kommer, noen som resulterer i pittelitt høyre turtall under overdreven pumping...

Brukeravatar
Skaten N671
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 985
Registrert: 14 jan 2005, 01:00
Medlemsnummer: N671
Bil: Saab 900 Aero
Sted: Tysnes

Re: Kjapp digresjon til de med 9-5 med Open Sid

Legg inn av Skaten N671 » 17 jul 2011, 10:44

Er det ikkje vacuumpumpe til bremsekraftforsterkare på 9-5 då?
'82 Saab 99
'86 Saab 900 Aero (go' bilen)
'98 Peugeot Partner (arbeidsbil)
'99 Saab 9-5


- tlf: 94366164 -
"Norges største trosamfunn er folk som har kjøpt ett VAG produkt å tror de har fått en bra bil"

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Kjapp digresjon til de med 9-5 med Open Sid

Legg inn av Ingvar N629 » 17 jul 2011, 12:00

Skaten N671 skrev:Er det ikkje vacuumpumpe til bremsekraftforsterkare på 9-5 då?
Biler med automat har vakuumpumpe i tillegg.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Svar