9000 Brekk på bak eller forhjul?

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
TurboSaabben
Innlegg: 3
Registrert: 04 aug 2011, 23:51
Medlemsnummer: N2548
Navn: Ole
Bil: Saab 9000 2.0t 97

9000 Brekk på bak eller forhjul?

Legg inn av TurboSaabben » 05 aug 2011, 00:38

jeg vurderer og kjøpe meg en saab 9000 2.0 t 1997 mod til førstegangs bil og lurer på om den har brekk framme eller bak? Har hørt noen rykter om at saab liker å plassere brekk på forhjul?? og er 200.000 km langt for denne bilen?klarer den 50.000 km til uten noe mye skruing?

Hei, dette var min første post på saab forumet!

99Turbo
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 476
Registrert: 05 nov 2006, 19:53
Medlemsnummer: N1159
Navn: Bjørnar Bakke
Sted: Gjøvik

Re: 9000 Brekk på bak eller forhjul?

Legg inn av 99Turbo » 05 aug 2011, 00:47

Hei og velkommen hit :)
Saab har ikke hatt brekket på framhjulene siden 1987 på 900, og 9000 hadde brekket på bakhjulene da sen kom i 85.
Ellers er ikke 200 000 spesielt mye på de , heller ikke de fleste andre Sabber, men alt kommer an på vedlikehold og bruk gjennom hele livet dens. Det gjelder også om den går 50 000 uten mye skruing :wink:

TurboSaabben
Innlegg: 3
Registrert: 04 aug 2011, 23:51
Medlemsnummer: N2548
Navn: Ole
Bil: Saab 9000 2.0t 97

Re: 9000 Brekk på bak eller forhjul?

Legg inn av TurboSaabben » 05 aug 2011, 00:53

Ok takker for kjapt og godt svar! gleder meg til å kjøpe saab nå!!

Atzz
Overload!!!
Innlegg: 1367
Registrert: 28 okt 2009, 08:34
Medlemsnummer: N1868
Navn: Sigve
Bil: Saab 9000 Aero
Sted: Bodø

Re: 9000 Brekk på bak eller forhjul?

Legg inn av Atzz » 05 aug 2011, 00:59

TurboSaabben skrev:Har hørt noen rykter om at saab liker å plassere brekk på forhjul??
Er nok ikke bare Saab, Citron Xantia har dem på forrhjulene #-o

Brukeravatar
To-Takt-Trond
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 168
Registrert: 27 des 2010, 15:17
Bil: Saab 9-3, 1999. 2,0i

Re: 9000 Brekk på bak eller forhjul?

Legg inn av To-Takt-Trond » 05 aug 2011, 14:53

lærte at saab hadde brekk på framhjula den tungvinne måten, det bar rett i ei snøfonn #-o
dagens vits, BMW på vinterføre!

Brukeravatar
Rambraut N1491
MAX BOOST
Innlegg: 2068
Registrert: 16 jun 2008, 14:50
Navn: Martin Rambraut
Bil: 2007 BMW 525da
Sted: Hovin i Gauldal

Re: 9000 Brekk på bak eller forhjul?

Legg inn av Rambraut N1491 » 05 aug 2011, 18:29

Hei

200.000km er ikke mye for en 9000, men sjekk for rust rundt dører, skjermer, dempertårn bak, bakluke og rundt frontrute.. Er de stedene jeg kommer på sånn i farten.

Du kan også kjenne etter slakke i turboen, det gjør du ved og ta av røret på innsugssiden av turboen. Litt slakke opp-ned er tillatt, men inn-ut bør det ikke være noe av. Men regner med det er en 150hk (lavtrykker) du skal kjøpe, da er det nok ingen fare uansett, min 2.3t (lavtrykker - 170hk) gikk 290.000km før den tok kveld, men fra 272.000km og opp til 290.000 så gikk den som fulltrykker (200hk), var nok det som tok livet av den.

Se om motoren er forholdsvis tørr og fin for olje på utsiden, det er ikke noe uvanlig at en 9000 motor er noe fuktig heller, så lenge den ikke lekker olje.

Er mye man bør sjekke ved kjøp av bil, men det nevnte her skal dekke litt av det som gjelder for 9000 i allefall. :)
1991 Toyota Celica GT-4 ''Carlos Sainz''
2007 BMW 525da LCI

TurboSaabben
Innlegg: 3
Registrert: 04 aug 2011, 23:51
Medlemsnummer: N2548
Navn: Ole
Bil: Saab 9000 2.0t 97

Re: 9000 Brekk på bak eller forhjul?

Legg inn av TurboSaabben » 09 aug 2011, 10:46

Rambraut N1491 skrev:Hei

200.000km er ikke mye for en 9000, men sjekk for rust rundt dører, skjermer, dempertårn bak, bakluke og rundt frontrute.. Er de stedene jeg kommer på sånn i farten.

Du kan også kjenne etter slakke i turboen, det gjør du ved og ta av røret på innsugssiden av turboen. Litt slakke opp-ned er tillatt, men inn-ut bør det ikke være noe av. Men regner med det er en 150hk (lavtrykker) du skal kjøpe, da er det nok ingen fare uansett, min 2.3t (lavtrykker - 170hk) gikk 290.000km før den tok kveld, men fra 272.000km og opp til 290.000 så gikk den som fulltrykker (200hk), var nok det som tok livet av den.

Se om motoren er forholdsvis tørr og fin for olje på utsiden, det er ikke noe uvanlig at en 9000 motor er noe fuktig heller, så lenge den ikke lekker olje.

Er mye man bør sjekke ved kjøp av bil, men det nevnte her skal dekke litt av det som gjelder for 9000 i allefall. :)
Ok den er grei

Svar