Saab Cab fastmontert seriøs veltebøyle

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
redturbo
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 664
Registrert: 05 jan 2012, 21:39
Navn: Tom Hummel
Bil: Saab 9-3 2.0t 1998, 900S 1995
Sted: Oslo / Hvaler

Saab Cab fastmontert seriøs veltebøyle

Legg inn av redturbo » 08 feb 2012, 03:27

For seriøs, dessverre. Kanskje mest for racing:
http://photo.platonoff.com/Auto/2007042 ... _Roll_Bar/

Har noen sett en vakker Targa-bøyle til Cab'ene :
Vel, Saab har forsøkt, men vakkert?:
http://www.saabclub.gr/history/modelhis ... agesuk.htm

Når vi først er inne på rariteter:
Denne var et prosjekt på Teknikens Värld: Baklykter fra gammel VW Passat sedan?
http://www.saabclub.gr/history/modelhis ... images.htm
http://www.saabsunited.com/2009/08/saab ... asses.html

Lurer på om ikke andre var mer heldige med Targa-bøylen, men den ser litt pinglete ut:
VW Golf: http://www.histomobile.com/dvd_histomob ... riolet.htm

Brukeravatar
Eirik N396
MAX BOOST
Innlegg: 5768
Registrert: 12 okt 2004, 01:00
Medlemsnummer: N396
Bil: 95, 99, 90
Sted: Sandnes
Kontakt:

Saab Cab fastmontert seriøs veltebøyle

Legg inn av Eirik N396 » 08 feb 2012, 09:01

Og900ene på bildene er ikke laget av Saab, de er bygget av et britisk firma ved navn Lynx om jeg husker rett.
Men det finnes jo på noen eldre prototyper på museet..

Men trenger du veltebøyle da? På ng9-3cab skal det vel ikke være nødvendig. Denne har vel innfelte "veltebøyler" ved de bakre nakkestøttene, som skal sprette opp ved en velt? I tillegg til forsterkede a-stolper.

redturbo
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 664
Registrert: 05 jan 2012, 21:39
Navn: Tom Hummel
Bil: Saab 9-3 2.0t 1998, 900S 1995
Sted: Oslo / Hvaler

Re: Saab Cab fastmontert seriøs veltebøyle

Legg inn av redturbo » 08 feb 2012, 09:38

Det er helt riktig at det var Lynx, det var feil av meg å skrive Saab i meningen "Saab-fabrikken".

Stemmer også at siste 9-3 har "POP-UP roll bar".
Var bare nysgjerrig på emnet og om noen hadde laget Targa-bøyle til SAAB fordi SAAB gjorde et uvanlig og bevisst valg om å ofre deler av sikkerhetsfilosofien for å gjøre bilen salgbar i USA som er det store Cab-markedet.
Det er etter hukommelsen fra en bilartikkel den gangen OG900 ble Cab.
Til gjengjeld laget de kraftig vindusramme. (A-stolpe).

Svar