Innlegg som er av ikke-teknisk art skal postes her.
Moderator: Moderatorer
-
Torkil_N1282
- 2.0 bar
![2.0 bar 2.0 bar](./images/ranks/rank_5.gif)
- Innlegg: 642
- Registrert: 21 feb 2008, 01:37
- Medlemsnummer: N1282
- Navn: Torkil Rasmussen
- Bil: Saab 9-5 2.0T 2004 Estate
- Sted: Ålesund
Legg inn
av Torkil_N1282 » 02 mar 2012, 14:52
Hei, skal bytte olje for første gang alene. Hvilken oljetype og hvor mye olje skal Saabn ha?
Det er en Saab 9000 CSE 2.0T 1996 mod, gått 219-220` km
![Razz :P](./images/smilies/icon_razz.gif)
(Har søkt på forumet men ikke funnet noe svar)
Takker for svar
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
Saab 9-5 2004 2.0t aut Vector estate
Volvo S60 2013 D2 R-design
Volvo V60 2013 D2
Saab 9000 2.0t 1996[/i]
Saab 9-3 ss 1.8 2004
Saab 900s 2.0 1997
-
henrik
- 1,5 bar
![1,5 bar 1,5 bar](./images/ranks/rank_4.gif)
- Innlegg: 370
- Registrert: 08 okt 2005, 16:43
- Sted: Bodø
Legg inn
av henrik » 02 mar 2012, 15:41
Om du ikke vet hvordan olje som har vært brukt tidligere så kan d være lurt å kjøre ett par skift på rappen.. bruk en helsyntetisk olje... Hvilken olje som er best er en evig diskusjon. Selv har jeg brukt Valvoline SynPower 5-30 og mobil1 0-40.. du trenger 4 liter for ett skift. Bytt filteret samtidig samt kobberpakningen mellom filter og motor. Lykke til
Sent from my HTC Sensation Z710e using Tapatalk
Saab 9000 2.3 Turbo CSE, 94 @ 250 BHP <-- kondemnert
![Sad :-(](./images/smilies/icon_sad.gif)
Mazda 323, 92' Konevognen. (solgt)
Saab 9-5 Hot Aero, '02 @ 250 BHP
Saab 9000 2.0T, '97 @ 310 BHP
-
Paul N1176
- Overload!!!
- Innlegg: 1160
- Registrert: 05 okt 2007, 19:28
- Medlemsnummer: N1176
- Navn: Paul Kristensen
- Bil: MY09 9-3 1,8t + MY03 9-5 2,0T
- Sted: Rognan
Legg inn
av Paul N1176 » 02 mar 2012, 20:34
henrik skrev:......kobberpakningen mellom filter og motor....
skriveleif? kobberpakning på tappeplugg
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
skal
ikke være kobberpakning mellom filter og motor!
- 03 SAAB 9-5 2,0t Vector estate automat
- 09 SAAB 9-3 SS 1,8t Biopower
Solgt: 00 SAAB 9-5 2,0t sedan
RIP: 87 SAAB 9000 2,0 turbo
-
henrik
- 1,5 bar
![1,5 bar 1,5 bar](./images/ranks/rank_4.gif)
- Innlegg: 370
- Registrert: 08 okt 2005, 16:43
- Sted: Bodø
Legg inn
av henrik » 02 mar 2012, 20:47
Skrivefeil.. stemmer det;) takk
Sent from my HTC Sensation Z710e using Tapatalk
Saab 9000 2.3 Turbo CSE, 94 @ 250 BHP <-- kondemnert
![Sad :-(](./images/smilies/icon_sad.gif)
Mazda 323, 92' Konevognen. (solgt)
Saab 9-5 Hot Aero, '02 @ 250 BHP
Saab 9000 2.0T, '97 @ 310 BHP
-
Torkil_N1282
- 2.0 bar
![2.0 bar 2.0 bar](./images/ranks/rank_5.gif)
- Innlegg: 642
- Registrert: 21 feb 2008, 01:37
- Medlemsnummer: N1282
- Navn: Torkil Rasmussen
- Bil: Saab 9-5 2.0T 2004 Estate
- Sted: Ålesund
Legg inn
av Torkil_N1282 » 02 mar 2012, 22:46
Tusen takk for svar!
Skal gjøre et godt forsøk på å gjøre dette riktig, og ikke helle olje i spylervæske"inntaket"
![Drool =P~](./images/smilies/eusa_drool.gif)
Saab 9-5 2004 2.0t aut Vector estate
Volvo S60 2013 D2 R-design
Volvo V60 2013 D2
Saab 9000 2.0t 1996[/i]
Saab 9-3 ss 1.8 2004
Saab 900s 2.0 1997
-
Pål N526
- MAX BOOST
- Innlegg: 3615
- Registrert: 19 mar 2004, 01:00
- Medlemsnummer: 526
Legg inn
av Pål N526 » 02 mar 2012, 22:49
bare husk å skru i filter og bunnplugg før påfylling
![Cool 8)](./images/smilies/icon_cool.gif)
-
Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12867
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Legg inn
av Ingvar N629 » 02 mar 2012, 23:04
De fleste skrur bunnpluggen for hardt, og noen ødelegger bunnpluggen og til og med bunnpanna. 25 Nm skal det være, dvs ikke så mye.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
-
Hjelle, N6
- Site Admin
![Site Admin Site Admin](./images/ranks/styret.gif)
- Innlegg: 8371
- Registrert: 25 feb 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N6
-
Kontakt:
Legg inn
av Hjelle, N6 » 02 mar 2012, 23:15
Pål N526 skrev:bare husk å skru i filter og bunnplugg før påfylling
![Cool 8)](./images/smilies/icon_cool.gif)
og ikkje minst dobbeltsjekke at gammal pakning til oljefilteret vert med det gamle filteret ut. Dobbel pakning er ikkje dobbelt tett
![Wink ;)](./images/smilies/icon_wink.gif)
Ellers brukar eg sjølv å slå det nye filteret litt over halvfullt med ny olje, samt å ta eit par dropar olje på den nye pakninga og stryke over slik det tettar ordentlig.
-
Hjelle, N6
- Site Admin
![Site Admin Site Admin](./images/ranks/styret.gif)
- Innlegg: 8371
- Registrert: 25 feb 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N6
-
Kontakt:
Legg inn
av Hjelle, N6 » 02 mar 2012, 23:16
Ingvar N629 skrev:De fleste skrur bunnpluggen for hardt, og noen ødelegger bunnpluggen og til og med bunnpanna. 25 Nm skal det være, dvs ikke så mye.
Det same gjeld oljefilteret, det skal kun skruast til for hand. Eg brukar å skru til pakninga møter blokka, og deretter ei halv omdreining.
-
Torkil_N1282
- 2.0 bar
![2.0 bar 2.0 bar](./images/ranks/rank_5.gif)
- Innlegg: 642
- Registrert: 21 feb 2008, 01:37
- Medlemsnummer: N1282
- Navn: Torkil Rasmussen
- Bil: Saab 9-5 2.0T 2004 Estate
- Sted: Ålesund
Legg inn
av Torkil_N1282 » 24 mar 2012, 19:50
Mission fail. Bunnpluggen var så sinnsykt tightet at jeg må vente til en kompis har mulighet til å heise den opp. Pluggen ser heller ikke så bra ut =/
Dagens seier er at jeg fikk bilen opp på to bukker uten å ødelegge fronten, ettersom bilen er "litt" lav
![Rolling Eyes :roll:](./images/smilies/icon_rolleyes.gif)
Saab 9-5 2004 2.0t aut Vector estate
Volvo S60 2013 D2 R-design
Volvo V60 2013 D2
Saab 9000 2.0t 1996[/i]
Saab 9-3 ss 1.8 2004
Saab 900s 2.0 1997
-
Torkil_N1282
- 2.0 bar
![2.0 bar 2.0 bar](./images/ranks/rank_5.gif)
- Innlegg: 642
- Registrert: 21 feb 2008, 01:37
- Medlemsnummer: N1282
- Navn: Torkil Rasmussen
- Bil: Saab 9-5 2.0T 2004 Estate
- Sted: Ålesund
Legg inn
av Torkil_N1282 » 29 mar 2012, 23:59
Gikk greit å bytte olje i dag med litt bedre tilgang på verktøy
Men ifølge Saabheftet i bilen skal den ha 5 liter, ifølge Saabpersoner 4 liter og ifølge datasjekking på verkstedet skal den ha 5,5 liter olje.
Men når vi fylte så var den Saaben god og mett etter ca 4,2-4,3 liter olje
![Rolling Eyes :roll:](./images/smilies/icon_rolleyes.gif)
Saab 9-5 2004 2.0t aut Vector estate
Volvo S60 2013 D2 R-design
Volvo V60 2013 D2
Saab 9000 2.0t 1996[/i]
Saab 9-3 ss 1.8 2004
Saab 900s 2.0 1997
-
Hjelle, N6
- Site Admin
![Site Admin Site Admin](./images/ranks/styret.gif)
- Innlegg: 8371
- Registrert: 25 feb 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N6
-
Kontakt:
Legg inn
av Hjelle, N6 » 30 mar 2012, 01:32
Mellom 4,2 og 4,3 er det som går på om du byttar filter. Tidligare når eg hadde 9000 gikk det fint ut med to 4-literar når eg skulle bytte, 4,3 på 9000 og 3,7 på 900'n
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
-
Swede
- Innlegg: 28
- Registrert: 30 apr 2007, 12:16
- Navn: René
- Bil: 2x 9000 2,3T, Mazda MX-5
- Sted: Kongsberg
Legg inn
av Swede » 31 mar 2012, 11:43
Ett tips kan vara att se på oljestickan när man fyllt 3,5liter
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)