Helge skrev:Det er forskjell på front, frontlykter, bakfanger og baklykter. Bakluke tror jeg er lik.
Skal det byttes til nye typen hekk, så må det bores noen hull i bakluka, slik at man får montert plata som skal stå mellom baklyktene. Ellers er lukene like. Kontaktene til lyktene passer ikke overens, så det må kobles ny kontakt (iallfall på sedan, husker ikke på estate).
Fronten:
For at ny type fanger skal passe, må man som minimum fram med sveisen og sette på et par fester til de nye lyktene, samt at feste i overkant av grillen må sveises på. Vil man gjøre det mer grundig bytter man hele kollisjonsbjelken. Dette er en del jobb, da det er litt vanskelig å komme til for å få vekk den gamle. Dette er sveist del.
I tillegg sitter det lister nederst på framskjermene, bak støtfangerplasten på nyere modell, for feste av fangeren. Dette er plastlister som er popnaglet. Ikke strengt nødvendig å montere disse.
Skal man ha fungerende lyktespyling så må man bytte spylervæsketank for å få høytrykkspumpe til spylinga. Den nye tanken har annen lavnivåbryter med omvendt polaritet, så skal man ha rett funksjon på den så må man enten bytte SID eller være litt kreativ.
Frontlyktene har andre kontakter, så dette må gjøres om. I tillegg må man bytte bryter for høydejustering av lyktene.
Forstillinga er det første man bør bytte til nyere modell, bilen blir mye morsommere å kjøre. Deleliste:
Spindler
Kaliperholdere
Hjullager
Bærekuler
Drivaksling med ytre drivknute
Styreledd, indre og ytre
Støtdempere
Bærearmene er like bortsett fra at det er annen hulldimensjon til bærekula. Bytter man ene veien kan man bore opp, og bytter man andre veien så har man litt ekstra justeringsmulighet ved firehjulskontroll...