Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.
Moderator: Moderatorer
-
saab 900T sensonic
- Innlegg: 22
- Registrert: 25 jul 2011, 07:35
- Navn: Roger
- Bil: Saab 900 Turbo 96`mod
- Sted: Tynset
Legg inn
av saab 900T sensonic » 03 apr 2012, 18:42
Har en 96 mod 900 turbo men i det siste så har bilen liksom "sluttet" å dra. Virker som at turboen kutter ut når pila på turbotrykksmåleren kommer opp på det rød. Har også sett litt olje på venstre side rett under det fremste reimhjulet. Kan se ut som om det kan være en sprekk i topp-pak. Er ikke vann i olja eller olje i kjølevannet.
Noen som kan hjelpe meg med en løsning på dette?

-
Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Legg inn
av Ingvar N629 » 03 apr 2012, 22:00
Ladetrykksproblemet er nok hverken turboen eller toppakningen sin feil. Av beskrivelsen kan det høres ut som om den regulerer ned pga tenningsbank, men det er jo litt vanskelig å si uten mer info. Kutter den brått og brutalt, eller virker det som om trykket reguleres ned? Virker det som om den sikter på et høyere trykk enn tidligere, før den kutter?
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
-
saab 900T sensonic
- Innlegg: 22
- Registrert: 25 jul 2011, 07:35
- Navn: Roger
- Bil: Saab 900 Turbo 96`mod
- Sted: Tynset
Legg inn
av saab 900T sensonic » 03 apr 2012, 22:34
Den "kutter" rolig ned, ikke noe brått. Har hatt ut plugger og sett på de. Ser veldig bra ut. Har blitt gradvis svakere etter bytte av termostat i vinter.
-
saab 900T sensonic
- Innlegg: 22
- Registrert: 25 jul 2011, 07:35
- Navn: Roger
- Bil: Saab 900 Turbo 96`mod
- Sted: Tynset
Legg inn
av saab 900T sensonic » 03 apr 2012, 22:36
saab 900T sensonic skrev:Den "kutter" rolig ned, ikke noe brått. Har hatt ut plugger og sett på de. Ser veldig bra ut. Har blitt gradvis svakere etter bytte av termostat i vinter.
Virker som at den vil mer ja, men så fort nåla kommer på det rød så forsvinner kraften rolig.
-
Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Legg inn
av Ingvar N629 » 04 apr 2012, 07:44
Går ut ifra at du har rett type plugger, skal være NGK BCPR7ES-11, hvordan så de ut, farge og slitasje?
Er bilen trimmet, hvor mye lader den når den regulerer ned?
Kjenner du tilstand på bensinpumpe og når ble bensinfilteret skiftet sist?
Går bilen som den skal ellers?
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
-
saab 900T sensonic
- Innlegg: 22
- Registrert: 25 jul 2011, 07:35
- Navn: Roger
- Bil: Saab 900 Turbo 96`mod
- Sted: Tynset
Legg inn
av saab 900T sensonic » 04 apr 2012, 13:36
Tror ikke bilen er trimmet tidligere. Var ute å sjekka trykket nå å den kutter ved 0,7 bar. Føler bilen ble "slappere" etter ombygning fra sensonic til manuell. Er riktig type plugger. De er grå/ lysegrå i fargen.
-
saab 900T sensonic
- Innlegg: 22
- Registrert: 25 jul 2011, 07:35
- Navn: Roger
- Bil: Saab 900 Turbo 96`mod
- Sted: Tynset
Legg inn
av saab 900T sensonic » 14 apr 2012, 19:02
saab 900T sensonic skrev:Tror ikke bilen er trimmet tidligere. Var ute å sjekka trykket nå å den kutter ved 0,7 bar. Føler bilen ble "slappere" etter ombygning fra sensonic til manuell. Er riktig type plugger. De er grå/ lysegrå i fargen.
Ladet ca 1.1-1.2 tidligere
-
saab 900T sensonic
- Innlegg: 22
- Registrert: 25 jul 2011, 07:35
- Navn: Roger
- Bil: Saab 900 Turbo 96`mod
- Sted: Tynset
Legg inn
av saab 900T sensonic » 22 apr 2012, 22:21
Ikke mye svar å få her... Har funnet ut nå at det sitter Nordic steg 2 i bilen. Er ikke rart den er "slapp" nå, lader sikkert bare grunntrykket.
TIPS!!?? Hjernen som er gåen???
-
na_X
- Overload!!!
- Innlegg: 1664
- Registrert: 09 jan 2007, 22:21
- Medlemsnummer: N1121
- Navn: Arve Hanssen
- Bil: 99
- Sted: Trondheim
Legg inn
av na_X » 22 apr 2012, 22:30
Bytt til orginal Trionic boks, er nok det beste tipset. Så tar du det derifra..
SAAB 99 TURBO 77-modell, 3-dørs. Prosjekt.
-
saab 900T sensonic
- Innlegg: 22
- Registrert: 25 jul 2011, 07:35
- Navn: Roger
- Bil: Saab 900 Turbo 96`mod
- Sted: Tynset
Legg inn
av saab 900T sensonic » 22 apr 2012, 23:11
na_X skrev:Bytt til orginal Trionic boks, er nok det beste tipset. Så tar du det derifra..
Sikkert et dumt spørsmål , men hva er en Trionic-boks. Er min første turbo bil dette
-
na_X
- Overload!!!
- Innlegg: 1664
- Registrert: 09 jan 2007, 22:21
- Medlemsnummer: N1121
- Navn: Arve Hanssen
- Bil: 99
- Sted: Trondheim
Legg inn
av na_X » 22 apr 2012, 23:32
Trionic boks ligger forskjellge verdier i bl.a hvilket ladetrykk og tenning som skal kjøres, det er denne boksen Nordic har fiklet med. Trionic er datasprut utviklet av SAAB. Denne du har er vel mappet, dvs. de har byttet ut software med andre verdier på boksen for å få høyere ladetrykk. Det er nesten det samme som chipping, men på chip så er det en brikke som settes i som tillegg for å overstyre noen verdier som ligger inne fra før. Vanlig er at man bare bytter ut denne boksen for å få annen programvare (også kalt trim), fra slike som Nordic, BSR, Maptun. Hirsch finnes vel bare til nyere motorstyring som på Trionic 7 og 8.
SAAB 99 TURBO 77-modell, 3-dørs. Prosjekt.
-
saab 900T sensonic
- Innlegg: 22
- Registrert: 25 jul 2011, 07:35
- Navn: Roger
- Bil: Saab 900 Turbo 96`mod
- Sted: Tynset
Legg inn
av saab 900T sensonic » 22 apr 2012, 23:36

takker for greit svar. Var en som nevnte magnetventilen også, kan det ligge noe i det? Føler at det er falsk luft som kommer fra et el annet sted.
na_X skrev:Trionic boks ligger forskjellge verdier i bl.a hvilket ladetrykk og tenning som skal kjøres, det er denne boksen Nordic har fiklet med. Trionic er datasprut utviklet av SAAB. Denne du har er vel mappet, dvs. de har byttet ut software med andre verdier på boksen for å få høyere ladetrykk. Det er nesten det samme som chipping, men på chip så er det en brikke som settes i som tillegg for å overstyre noen verdier som ligger inne fra før. Vanlig er at man bare bytter ut denne boksen for å få annen programvare (også kalt trim), fra slike som Nordic, BSR, Maptun. Hirsch finnes vel bare til nyere motorstyring som på Trionic 7 og 8.
-
na_X
- Overload!!!
- Innlegg: 1664
- Registrert: 09 jan 2007, 22:21
- Medlemsnummer: N1121
- Navn: Arve Hanssen
- Bil: 99
- Sted: Trondheim
Legg inn
av na_X » 22 apr 2012, 23:49
saab 900T sensonic skrev:
takker for greit svar. Var en som nevnte magnetventilen også, kan det ligge noe i det? Føler at det er falsk luft som kommer fra et el annet sted.
Det kan det godt være, kan vel også være avlastningsventilen, plugger eller noe annet som gjør at den ikke lader som den skal. Det er noen som har hatt trøbbel med 3.parts trim, både med havari og andre ting da bankesensoren kan være koblet ut og det er ikke alltid like greit å feilsøke på hvis ting ikke fungerer som det skal. Det er sikkert mulig å feilsøke med Tech2 om verdier er som de skal, noen i klubben har dette privat rundt omkring ellers så er det stort sett kun SAAB verksteder som har dette.
Prøv å bytt magnetventilen først så ser du om det fungerer, ellers så kan du teste med en orginal Trionic boks istedet for den du har så får du orginal effekt og er sikker på at den ihvertfall er i orden.
SAAB 99 TURBO 77-modell, 3-dørs. Prosjekt.
-
Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Legg inn
av Ingvar N629 » 23 apr 2012, 09:32
Høres mer ut som om den regulerer ned enn at den har defekt magnetventil, det kan f eks være dårlig bensinpumpe.
Skal du feilsøke magnetventilen, så skal du ha 12V spenning på pinne 2 på kontakten med tenning på, og så skal det være 3 ohm +/-1 mellom pinne 1 og 2 og mellom 2 og 3 på selve ventilen. Hvis ventilen er gåen så bør drivstegene i styreboksen kontrolleres, da ny ventil som monteres vil bli ødelagt dersom drivstegene er defekte.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
-
Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Legg inn
av Ingvar N629 » 23 apr 2012, 09:34
Ellers er trinn EN for all slik feilsøking å sjekke at innsugssystemet er tett.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan