Men forrige skift var ikke gjort før for 20.000 km siden. Jeg sjekket olja før jeg kjøpte den, og det var noe majones på pinnen. Den røyk ikke, det boblet heller ikke i
ekspansjonstanken ved gasspådrag og den brukte ikke kjølevæske i følge eier, så jeg kjøpte den under tvil (Selv om jeg vet at majones på pinnen er fy fy og tegn på gåen toppakning)
Jeg stoppet på nærmeste bensinstasjon for å etterfylle olje, og jeg etterfylte 2 liter!! Dette gjorde vondt i hjerterota, og jeg la også merke til at motoren gikk umiddelbart mye penere- ingen tikking. En teori jeg har er at oljelampa ikke virker helt som den skal, og at forrige eier derfor kanskje ikke har fylt på, selv om den bare skal varsle oljetrykket.
Når jeg vrir om tenninga så kommer det mange varsellamper, inkl. trekant, men INGEN oljelampe?? Er dette vanlig? Stod i instruksjonsboka at varseltrekanten vil lyse samtidig med oljelampe ved oljetrykksfall. Det jeg er redd for er jo at forrige eier har kjørt rundt med lavt trykk uten å vite det...

Lurer nesten på å bytte hele motoren med en ny.., men får vel gi den en sjanse, den går bra, ryker ikke og går stille og pent...
Hva er det beste å sjekke for å få en tillstandskontroll uten å demontere hele motoren? Bytter oljen i morgen, skal sjekke veivhusneventilasjon, og vurderer kompresjonstest...
Ble mye dette, men vet folka her inne sitter med mye kompetanse
