Hjelp! girkassa r?yk!
Moderator: Moderatorer
- Eirik N396
- MAX BOOST
- Innlegg: 5768
- Registrert: 12 okt 2004, 01:00
- Medlemsnummer: N396
- Bil: 95, 99, 90
- Sted: Sandnes
- Kontakt:
Hjelp! girkassa røyk!
i går røyk girkassa på min 900i -87. har i noen uker hatt problemer med at den smetter ut av 3.gir i tide og utide..
nå har det skjedd, som jeg har fryktet. plutelig hørtes det ut som om jeg hadde grus inni girkassen. og 5.gir var forsvunnet!
i tillegg var det nesten umulig å gire... på vei hjem låste den seg i tredje, og jeg får den ikke en gang i fri! jeg kan flytte spaken i fri, men bilen er fortsatt i gir. nå har jeg snakket med en som kan bytte girkassen for meg. tror ikke jeg skal prøve meg på det selv. det er jo verre enn å bytte motor jo! men jeg har et problem til, som kom for noen uker siden: når jeg rygger og trør inn clutchen så låser framhjula seg(jeg har brekket på bakhjula) har dette med girkassen å gjøre?
- skilpaddaN287
- 2.0 bar

- Innlegg: 537
- Registrert: 10 mar 2004, 01:00
- Medlemsnummer: N287
- Navn: Magne Elvenes
- Sted: Mosjøen
Lagrene på kubbakselen faller ut. Når du rygger og trør inn clutchen bikker akselen opp og to gir går i inngrep samtidig slik at girkassen låses.
På min første 99 for femten år siden manglet jeg synkronisering på 3 gir. Det fulgte reservekasse med bilen. Etter å ha skrudd i tre dager fant jeg ut at reservekassa var slik som den du har nå
og da var da var det pån igjen 
På min første 99 for femten år siden manglet jeg synkronisering på 3 gir. Det fulgte reservekasse med bilen. Etter å ha skrudd i tre dager fant jeg ut at reservekassa var slik som den du har nå
2000/2001 SAAB 9-5 2.0 Aut sedan
1999 SAAB 9-3 SE LTD 200hk Monte carlo gul
1997/1998 SAAB 9000 CSE Classic
1986 Yamaha RD 350 YPVS
1998 Holder C230
1999 SAAB 9-3 SE LTD 200hk Monte carlo gul
1997/1998 SAAB 9000 CSE Classic
1986 Yamaha RD 350 YPVS
1998 Holder C230
kjipt, men hvis du blir med og ser på når han skifter kasse for deg er du kvalifisert til å gjøre det selv neste gang. ikke veldig vanskelig, men du trenger sted og stå og noe til å heise ut motoren med.nå har jeg snakket med en som kan bytte girkassen for meg. tror ikke jeg skal prøve meg på det selv.
Erik N21
9-3 T200 cab 1999 vinterbil
900 t16 cab 1988
lotus elise 2002
volvo v70 barnevogn
9-3 T200 cab 1999 vinterbil
900 t16 cab 1988
lotus elise 2002
volvo v70 barnevogn
- alex_ander3@hotmail.com
- MAX BOOST
- Innlegg: 3943
- Registrert: 28 apr 2003, 01:00
- Medlemsnummer: 189
- Navn: Alexander A.
- Sted: Drammen
Hei!
Kjører du Saaben din kvasst, så er det en fordel å være kompetent til å skifte gearkasse, de har med slik kjøring en tendens til å bli forbruksvare. Så hopp i det...!
PS: Blir du stående fast, er det alltid noen her du kan spørre til råds, vet du!
Mvh
Johnny
Ikke helt riktig det, for når du bytter motor vil normalt gearkassen følge med når du tar den ut. Gearkassen på 99 og og900 er kombinert gearkasse og bunnpanne nemlig. Det ser vanskeligere ut enn det det egentlig er, men det er absolutt en fordel om man vet opp og ned på en skiftesnøkkel. Gjør du det, så kan du ta en tur til en butikk som selger bildeler og kjøpe Haynes reperasjonsbok. (Biltema ved Kvadrat på Forus f.eks.) Der står det forklart steg for steg hvordan man gjør, med bilder til og medtror ikke jeg skal prøve meg på det selv. det er jo verre enn å bytte motor jo!
PS: Blir du stående fast, er det alltid noen her du kan spørre til råds, vet du!
Mvh
Johnny
Den som tror at han er ferdig og utlært er ikke utlært, men ferdig!
Saab 99L 1975, Saab 900GL 1979, Saab 900GLi 1984, Saab 9000CS 1992, Volvo V70D5 2002
Saab 99L 1975, Saab 900GL 1979, Saab 900GLi 1984, Saab 9000CS 1992, Volvo V70D5 2002


