Traction Control(TCS)
Moderator: Moderatorer
Traction Control(TCS)
Hei,
Jeg har en 1992 9000CSE 2.3T Automat i god stand. Dessverre kommer TCS-lyset på med ujevne mellomrom(ikke under kjøring). Etter en tur i butikken kommer det typisk på når man skal starte bilen igjen. Systemet resetter gjerne seg selv igjen etter å ha "hvilt" litt, men noen ganger må hjemturen gjøres i "Limp Mode"
Noen teknisk kyndige her på forumet som kan gi meg noen gode tips om dette?
Har selv googlet litt og fostår at dette er et kjent problem på denne modell. Skulle gjerne fått fikset det, da bilen ellers er fantastisk, og er min 4. i rekken av Saab 9000.
Vennlig hilsen
swein
Jeg har en 1992 9000CSE 2.3T Automat i god stand. Dessverre kommer TCS-lyset på med ujevne mellomrom(ikke under kjøring). Etter en tur i butikken kommer det typisk på når man skal starte bilen igjen. Systemet resetter gjerne seg selv igjen etter å ha "hvilt" litt, men noen ganger må hjemturen gjøres i "Limp Mode"
Noen teknisk kyndige her på forumet som kan gi meg noen gode tips om dette?
Har selv googlet litt og fostår at dette er et kjent problem på denne modell. Skulle gjerne fått fikset det, da bilen ellers er fantastisk, og er min 4. i rekken av Saab 9000.
Vennlig hilsen
swein
Re: Traction Control(TCS)
Vanlig feil er enveisventiler 2 stk i motorrom.sjekk ventil plassert bakant motor på torpedovegg,det er ofte problem med denne komponenten.Andre feil kan være spjeldhus eller styreenhet tcs,styreenhet ligger under førerstol.
Re: Traction Control(TCS)
saab2012,
Takk for tips. Jeg vil prøve å skifte ventilen. Regner med at den kan bestilles.
Hvis det er andre her på forumet som har kunnskap om problemet tar jeg gjerne imot flere gode råd.
swein
Takk for tips. Jeg vil prøve å skifte ventilen. Regner med at den kan bestilles.
Hvis det er andre her på forumet som har kunnskap om problemet tar jeg gjerne imot flere gode råd.
swein
-
- 1.2 bar
- Innlegg: 269
- Registrert: 19 nov 2007, 23:07
- Medlemsnummer: N1870
- Navn: PerH N1870
- Bil: M91 9000 2.3t
- Sted: Stavanger (tel: 90 69 57 38)
Re: Traction Control(TCS)
Før du skifter ventil bør du prøve å bytte om de to ventilene. Utenom selve festebraketten er de like i funkjson.
Den ventilen som sitter på torpedoveggen henger sammen med TCS og ved feil på ventilen får du Limp home modus.
Den andre ventilen som sitter på venstre hjulbue er jeg litt usikker på hva gjør. Bytt rundt de to ventilene og se om TCSen er i orden før du bestiller ny ventil.
PartsforSaab i UK har ventilen, men du må skrive til de da de ikke har den inne på Webshop sidene.
Den ventilen som sitter på torpedoveggen henger sammen med TCS og ved feil på ventilen får du Limp home modus.
Den andre ventilen som sitter på venstre hjulbue er jeg litt usikker på hva gjør. Bytt rundt de to ventilene og se om TCSen er i orden før du bestiller ny ventil.
PartsforSaab i UK har ventilen, men du må skrive til de da de ikke har den inne på Webshop sidene.
M91 9000i CC 2.3t
M94 9000i CDE 2.3
M95 9000i CSE 2.0
M94 9000i CDE 2.3
M95 9000i CSE 2.0
- Hjelle, N6
- Site Admin
- Innlegg: 8371
- Registrert: 25 feb 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N6
- Kontakt:
Re: Traction Control(TCS)
Ellers er vacumslangane til TCS systemet også greit å sjå over, om dei aldri har vore bytta er det nok på tide...
- audun-eg N228
- 1,5 bar
- Innlegg: 413
- Registrert: 11 sep 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N228
- Navn: Audun Eggen
- Bil: Saab 9-5 Aero 2000 mod - solgt
Re: Traction Control(TCS)
Hadde samme problem på min '92 9K og det var ventilen på torpedoveggen. Jeg kjøpte av Tor her på forumet den gangen, og så vidt jeg husker hadde han en del liggende, så du kan jo høre med ham. Mener å huske at disse ventilene var veldig dyre, og at de heller ikke var lett å få tak i.
-
- 1.2 bar
- Innlegg: 269
- Registrert: 19 nov 2007, 23:07
- Medlemsnummer: N1870
- Navn: PerH N1870
- Bil: M91 9000 2.3t
- Sted: Stavanger (tel: 90 69 57 38)
Re: Traction Control(TCS)
Dersom Tor ikke kan hjelpe så skal det gå an å få tak i ventil gjennom SAAB forhandler. Sist jeg sjekket kostet den i underkant av 1400,-
Parts for SAAB i UK har også.
Lykke til, og host å skrive inn på forumet hva du fant ut av til slutt.
Det er alt for mange som beskriver et problem og sp får vi aldri høre hva som skulle til for å fikse bilen.
Det er jo kjekt for se som gidder å komme med tips å høre om det var noe i tipset eller om det var noe annet.

Parts for SAAB i UK har også.
Lykke til, og host å skrive inn på forumet hva du fant ut av til slutt.
Det er alt for mange som beskriver et problem og sp får vi aldri høre hva som skulle til for å fikse bilen.
Det er jo kjekt for se som gidder å komme med tips å høre om det var noe i tipset eller om det var noe annet.

M91 9000i CC 2.3t
M94 9000i CDE 2.3
M95 9000i CSE 2.0
M94 9000i CDE 2.3
M95 9000i CSE 2.0
- Tor N12
- MAX BOOST
- Innlegg: 9123
- Registrert: 13 aug 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N012
- Navn: Tor
- Bil: 9000/9-5/9-3
- Sted: Melhus
Re: Traction Control(TCS)
En annen ting som mange ikke tenker på er at ETS (tcs-systemet) bør kalibreres en gang i blandt, potmetre og elektromotorer holder ikke samme verdi over tid.. For å gjøre dette så må man ha ISAT og systemet MÅ fungere.
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
Re: Traction Control(TCS)
Hei igjen,
Tilbake fra helgetur til Koster og takker for mange gode tips.
Vil prøve et kryssbytte først av vakumventil.
Stakk innom ANA i Strømstad på hjemtur for å få en muntlig vurdering. Her anbefalte de selvfølgelig å sette bilen inn på et Saab-verksted for å bruke et diagnoseverktøy til å finne feilen i TCS-systemet. Som det antydes på tråden er det jo mange givere i dette systemet som kan føre til feil-indikasjon. Som amatør kan jeg jo starte med det enkleste selv. Fører ikke dette frem, er jeg faktisk villig til å bruke noen "lapper" for å fikse dette på et verksted.
Jeg skal komme tilbake med en oppdatering når feilen eventuelt blir fikset.
swein
Tilbake fra helgetur til Koster og takker for mange gode tips.
Vil prøve et kryssbytte først av vakumventil.
Stakk innom ANA i Strømstad på hjemtur for å få en muntlig vurdering. Her anbefalte de selvfølgelig å sette bilen inn på et Saab-verksted for å bruke et diagnoseverktøy til å finne feilen i TCS-systemet. Som det antydes på tråden er det jo mange givere i dette systemet som kan føre til feil-indikasjon. Som amatør kan jeg jo starte med det enkleste selv. Fører ikke dette frem, er jeg faktisk villig til å bruke noen "lapper" for å fikse dette på et verksted.
Jeg skal komme tilbake med en oppdatering når feilen eventuelt blir fikset.
swein