Spjeldhus problemer

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Janengel67

Spjeldhus problemer

Legg inn av Janengel67 » 24 jul 2012, 20:13

Har nå i ca 6mnd slitt med å finne ut hva som er feil på min SAAB 95 2.0 t fra 2000.
Får til stadighet motorlampe som melder feil på spjeldhuset.

Etter og ha byttet spjeldhuskontakten som var ødelagt (og limt sammen) trodde jeg kanskje problemet var bort.

Ja det var det en stund, lampen tennes på alle hastigheter ikke når det er høyt turtall, men det kan virke som den er hyppigere når graderstokken passerer 15-17 grader, fikk ikke fremprovosert noe når vi hadde normaltemperaturen på 9 grader. Tviler selve feilen ligger i spjeldhuset, dette er demontert og renset. Motoren har også til tider litt varierende turtall når den står i gir(automat) Noen som kan ha noe tips, luftmengdemåler,tempratur eller hva.

Får forsåvidt fjernet feilmeldingen og tilbakestillt Limp home funksjonen på spjeldhuset men fryktelig kjedelig når man ikke kan stole på bilen og bestandig kjøre rundt med verktøy :rofl:

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Re: Spjeldhus problemer

Legg inn av Hjelle, N6 » 24 jul 2012, 20:46

Kva feilkode får du då?

Janengel67

Legg inn av Janengel67 » 24 jul 2012, 21:05

husker ikke hva koden var, men at den indikerer feil på spjeldhud 1202 kanskje....

den gule motorlampen kommer, hr ikke open sid display så jeg må til verksted for å lese koder.

Klontis
0.7 bar
0.7 bar

Legg inn av Klontis » 25 jul 2012, 13:28

Kjenner igjen dette med at bilen tuller i varmere vær. Min 2,3 2001 mod blir slappere,
uvillig og jager litt på tomgang når gradene kryper over 20 varme. Men får den 10 grader og nedover
er den kvikk som bare det. Har bytta både spjeldhus,LMM og trykk-sensorer uten hell. Tror ikke du skal bytte
spjeldhus uten videre.kan være mye annet rart og huset er dyrt....

Jeg begynner å misstenke lambda-sondene,at de får mindre oksygen i varmt vær og struper bensin-tilførselen.

Men sjekk i hvertfall etter falskluft-lekkasjer først!

Håper du finner ut av det så jeg får et tips. Slitt med denna driten lenge :x

Janengel67

Legg inn av Janengel67 » 25 jul 2012, 15:57

Hei, ja jeg venter med spjeldhuset og sjekker litt med vakumslanger og enveisventiler.
Legg ut her om jeg finner noen løsning..... :)

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Legg inn av Ingvar N629 » 26 jul 2012, 21:02

Klontis skrev:Kjenner igjen dette med at bilen tuller i varmere vær. Min 2,3 2001 mod blir slappere,
uvillig og jager litt på tomgang når gradene kryper over 20 varme. Men får den 10 grader og nedover
er den kvikk som bare det. Har bytta både spjeldhus,LMM og trykk-sensorer uten hell. Tror ikke du skal bytte
spjeldhus uten videre.kan være mye annet rart og huset er dyrt....

Jeg begynner å misstenke lambda-sondene,at de får mindre oksygen i varmt vær og struper bensin-tilførselen.
Hva med en grunnleggende feilsøking først?? Den delelista du har bytta må jo koste like mye som feilsøk av en hel flåte!

At lambdasondene får mindre oksygen i varmere vær og at det vil hjelpe å bytte dem er iallfall tull.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST

Legg inn av Ingvar N629 » 26 jul 2012, 21:06

Janengel67 skrev:husker ikke hva koden var, men at den indikerer feil på spjeldhud 1202 kanskje....

den gule motorlampen kommer, hr ikke open sid display så jeg må til verksted for å lese koder.
1202 er det ingenting som heter. Men med symptomene dine så er det ikke rare risikoen å ta å bytte spjeldhuset med en gang.

Klontis
0.7 bar
0.7 bar

Legg inn av Klontis » 27 jul 2012, 13:06

Hva med en grunnleggende feilsøking først?? Den delelista du har bytta må jo koste like mye som feilsøk av en hel flåte!

At lambdasondene får mindre oksygen i varmere vær og at det vil hjelpe å bytte dem er iallfall tull.[/quote]

Den grunnleggende feilsøkingen du etterlyser er blitt tatt hos autorisert SAAB-forhandler,men de fant ikke ut av
det.... Så hva gjør jeg som vanlig bileier da???
Hva er ditt tips, Ingvar???

Spjeldhuset,som er den dyreste av de nye komponentene bytta jeg forøvrig på grunn av en reell feil på dette.
Grunnen til at jeg lurer på lambdaene er at jeg har hatt turbo-ras med MYE olje i innsuget. Tåler de dette og
kan de evnt måles for å sjekke tilstand??

Kan til slutt nevne at systemet er trykksatt uten at lekkasjer ble avdekket...

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST

Legg inn av Ingvar N629 » 27 jul 2012, 14:35

Grunnleggende feilsøking for meg er å gå igjennom alt av sensorikk og sjekke at de måler som de skal innenfor godkjent måleavvik, i tillegg til å sjekke feil som resulterer i målefeil, som trykktest som du skriver at du har gjort. Om dette er i orden så må man lese av om det er en inngangsverdi til styresystemet som gjør at effekten reguleres ned, som hos deg når det er varmt, og så tenke igjennom hvordan systemene fungerer og feilsøke på mistenkt hardware. Dette skal de klare å gjøre på verksted dersom de er i stand til å slå opp i den elektroniske verkstedhåndboka der alt er beskrevet, der finnes til og med trinn for trinn diagnosehjelp. At de ikke har gjort dette overrasker ikke, da det flere ganger har kommet klubbmedlemmer og andre hit for å få hjelp etter at merkeverksted ikke har klart å stille rett diagnose. Og løsningene er ofte så enkle at selv mor... Det virker som om mange mekanikere tror at en Tech 2 kun kan brukes til å lese ut feilkoder, og systemforståelsen for bilene de jobber med er sjokkerende tynn, spesielt på Trionic 7 og 8 som til deres forsvar skal sies å være temmelig avanserte systemer.

Lambdasensorer trives som du sier ikke med å bli sauset ned av olje, men utgangsverdiene fra dem sjekkes enkelt med Tech 2. Takket være forhåndskalibrerte verdier i Trionic 7 så kan man også lese ut beregnet luftmasse ut fra trykk og temp i innsug, som kan sammenlignes med verdi fra LMM. Lambdakorreksjonen kommer som en naturlig følge i regnskapet.

Råd til frustrert, vanlig bileier, tja si det, velg verksted med omhu og KLAG om de krever betaling for å ha byttet ditt og datt uten bedring. Nå aner jeg jo ikke hvor du bor, men om du bor på østlandet slik mange gjør, så prøv Tommy Dørmænen hos Saab Servicesenter / Maptun Norge. Han holder til i Enebakk og løser de flokene som mekanikere som stort sett tar service ikke har erfaring nok til å finne ut av.

Svar