M91 9000 2.3t - Vakuumslange fra spjeldhus

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
PerH N1870
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 269
Registrert: 19 nov 2007, 23:07
Medlemsnummer: N1870
Navn: PerH N1870
Bil: M91 9000 2.3t
Sted: Stavanger (tel: 90 69 57 38)

M91 9000 2.3t - Vakuumslange fra spjeldhus

Legg inn av PerH N1870 » 31 jul 2012, 19:37

Opdaga ved en tilfeldighet at det er en vakuumslage som bare er koplet til i den ene enden og er løs i den andre. Nå lurer jeg på hvor den andre enden skal tres på ?? :?:
Saken er at det er en vakuumslange på min 9000 2.3t med TCS som kommer fra undersiden av spjeldhuset og går fremover mot venstre side mellom batteriet og venstre frontlykt, mot innsuget altså.
Ser ingen opplagte plasser hvor slangen skal inn på.
Noen som kan tipse meg om hvor slangen skal inn på ?
M91 9000i CC 2.3t
M94 9000i CDE 2.3
M95 9000i CSE 2.0

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Innlegg: 8371
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Re: M91 9000 2.3t - Vakuumslange fra spjeldhus

Legg inn av Hjelle, N6 » 31 jul 2012, 20:00

Er jo sikkert en av dei to "signalslangane" altså, dei som går til sikkerheitsventilen eller manøverventilen.
Utifrå beskrivelse er det sikkert til manøverventilen som sit på innerskjermen ved batteriet. En av dei slangane går rett til spjeldhuset.
Mitt tips er at det er en slange som har gått av, so sjekkar du slangane som går frå desse ventilane vil du nok finne syndaren.

PerH N1870
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 269
Registrert: 19 nov 2007, 23:07
Medlemsnummer: N1870
Navn: PerH N1870
Bil: M91 9000 2.3t
Sted: Stavanger (tel: 90 69 57 38)

Re: M91 9000 2.3t - Vakuumslange fra spjeldhus

Legg inn av PerH N1870 » 31 jul 2012, 23:36

Hjelle, N6 skrev:Er jo sikkert en av dei to "signalslangane" altså, dei som går til sikkerheitsventilen eller manøverventilen.
Utifrå beskrivelse er det sikkert til manøverventilen som sit på innerskjermen ved batteriet. En av dei slangane går rett til spjeldhuset.
Mitt tips er at det er en slange som har gått av, so sjekkar du slangane som går frå desse ventilane vil du nok finne syndaren.
Hmmm, her er jeg litt på bærtur. Har sjekket magnetventilen som sitter på innerskjermen. Tipper du tenker på den som er lik den som står på torpedoveggen.
Den magnetventilen jeg tenker på og som står på innerskjermen har tre slangeinnganger og alle er "opptatt". Den ene slangen går til innsugmanifoilen, den andre "forsvinner" ned til turboen (sikkerhetsventilen ?) og den tredje har en 3cm slangebit på seg som alltid har vært sånn.
Hvis du tenker på en annen ventil så trenger jeg flere hint.
Jeg står altså fortsatt med en løs slange i hånden ... #-o
M91 9000i CC 2.3t
M94 9000i CDE 2.3
M95 9000i CSE 2.0

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Innlegg: 8371
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Re: M91 9000 2.3t - Vakuumslange fra spjeldhus

Legg inn av Hjelle, N6 » 01 aug 2012, 00:16

Ja, den like ved batteriet.
Sjekka verkstedhandboka no, og der står det at eine skal til innsugsmanifold, den andre til avlastningsventilen og den tredje tilbake til spjeldhuset. Mitt tips er at slangeenden ifrå spjeldhuset har passe lengde til manøverventilen...

Ifølge boka er oppgåva til den ventilen å kople vekk avlastningsventilen i enkelte situajonar, som fks når TCS slår inn for å "undvika körbarhetsnackdelar" som det står på fint :p

Svar