fått start på bilen men...

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
saab entustiast
Innlegg: 12
Registrert: 16 aug 2012, 13:06
Bil: saab 9-5 2,3t 99 mod

fått start på bilen men...

Legg inn av saab entustiast » 21 aug 2012, 15:51

Som tittelen skiver så ble det endelig liv i den men... ville først ikke gå ordentlig.slapp jeg gasspedalen så stoppa den. Fant ut at den hadde gått i limp home modus.ordna det men vil fortsatt ikke. Svaier veldig på turtall både opp og ned.
La merke til og at det kommer olje utifra veivakselgiver.kanke være normalt??
Og at det kommer olje utifra olje filtre.(er ikke hull i verken filter eller slanger.) Men der slange sitter.
Gjelder da ssab 9-5 99 mod?

Trenger litt hjelp og veiledning:) har virkelig ikke noe lyst til å sende den på verksted når jeg har kommet så lang:)

Helge
Overload!!!
Innlegg: 1675
Registrert: 31 aug 2008, 20:21
Sted: Gaupen, Hedmark

Re: fått start på bilen men...

Legg inn av Helge » 21 aug 2012, 16:42

Sett på O-ringene som skal være der.
Da blir det tett.
Har du rotet vekk O-ringen på veivakselgiveren må du måle og kjøpe på Tess e.l. Saab selger de ikke løst.
O-ringene på oljefilterhuset har de på Saab.

Hvis den ikke går på tomgang og varier veldig i turtall høres det ut som en luftlekkasje.
Byttet du pakning på innsug? Dro du til med rett moment?
Spray startgass over dyser og innsuget. Forandrer turtallet seg har du en lekkasje.
06 9-5 TiD.
99 9-3 Cab.

Brukeravatar
Pål N526
MAX BOOST
Innlegg: 3615
Registrert: 19 mar 2004, 01:00
Medlemsnummer: 526

Re: fått start på bilen men...

Legg inn av Pål N526 » 21 aug 2012, 17:11

Trykktest systemet, så veit du det er tett frem til spjeld. Søk på forumet ang. hvordan.

/ d
Anthonsen Performance[right]Donate[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]

saab entustiast
Innlegg: 12
Registrert: 16 aug 2012, 13:06
Bil: saab 9-5 2,3t 99 mod

Re: fått start på bilen men...

Legg inn av saab entustiast » 21 aug 2012, 17:12

Helge skrev:Sett på O-ringene som skal være der.
Da blir det tett.
Har du rotet vekk O-ringen på veivakselgiveren må du måle og kjøpe på Tess e.l. Saab selger de ikke løst.
O-ringene på oljefilterhuset har de på Saab.

Hvis den ikke går på tomgang og varier veldig i turtall høres det ut som en luftlekkasje.
Byttet du pakning på innsug? Dro du til med rett moment?
Spray startgass over dyser og innsuget. Forandrer turtallet seg har du en lekkasje.
O-ringene har jeg satt på så det skal være i orden den. Var derfor jeg undra litt.satt på ting slik det skal være. Føringer og pakkninger og alt slikt.
Har sjekka slanger vaakumslanger for rift og hull. Så det er det ikke. Sett grundig etter.

Helge
Overload!!!
Innlegg: 1675
Registrert: 31 aug 2008, 20:21
Sted: Gaupen, Hedmark

Re: fått start på bilen men...

Legg inn av Helge » 21 aug 2012, 17:23

Hvis det ikke er tett så har du enten montert det feil, eller du har dårlige O-ringer.
06 9-5 TiD.
99 9-3 Cab.

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: fått start på bilen men...

Legg inn av Ingvar N629 » 21 aug 2012, 17:27

Begge EVAP-slangene montert? O-ringen til røret fra avlastningsventil? Cobraen montert korrekt mot turbo med ny o-ring?

Oljelekkasjene høres ut som slurv ved montering, er vel bare å sette det korrekt sammen.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

saab entustiast
Innlegg: 12
Registrert: 16 aug 2012, 13:06
Bil: saab 9-5 2,3t 99 mod

Re: fått start på bilen men...

Legg inn av saab entustiast » 21 aug 2012, 17:38

Ingvar N629 skrev:Begge EVAP-slangene montert? O-ringen til røret fra avlastningsventil? Cobraen montert korrekt mot turbo med ny o-ring?

Oljelekkasjene høres ut som slurv ved montering, er vel bare å sette det korrekt sammen.

Det er det jeg ikke skjønner, har ikke slurva med skruing ikke stressa eller no.men tabba mi er vel kanskje at jeg har brukt de o-ringene jeg hadde og ikke kjøpt nye da?
Cobra til turbo? Kan ikke alle betegnelser.så den må du forklare?

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: fått start på bilen men...

Legg inn av Ingvar N629 » 21 aug 2012, 17:59

Cobra=aluminiumsrøret som går ned til turboen. Festes med klemme til kompressorhuset som kan være litt kødden å få på plass.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
Pål N526
MAX BOOST
Innlegg: 3615
Registrert: 19 mar 2004, 01:00
Medlemsnummer: 526

Re: fått start på bilen men...

Legg inn av Pål N526 » 22 aug 2012, 17:24

Sikker på at oringen på vag. sitter på og at du fikk det på plass. Man skal kjenne tydelig at det smetter på plass(vrir samtidig). Har du montert kjøleslangene(olje) i rett rekkefølge? De skal du også kjenne tydelig spretter på plass. Gjerne ta bilder og vis hvordan det er montert. Har du husket evap slangen bak på spjeldet mot torpedo?

Trykktest systemet, så slipper du å leite etter lekkasje overalt. Tar deg 5 min med verktøyet klart.

/ d
Anthonsen Performance[right]Donate[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]

saab entustiast
Innlegg: 12
Registrert: 16 aug 2012, 13:06
Bil: saab 9-5 2,3t 99 mod

Re: fått start på bilen men...

Legg inn av saab entustiast » 22 aug 2012, 18:37

Pål N526 skrev:Sikker på at oringen på vag. sitter på og at du fikk det på plass. Man skal kjenne tydelig at det smetter på plass(vrir samtidig). Har du montert kjøleslangene(olje) i rett rekkefølge? De skal du også kjenne tydelig spretter på plass. Gjerne ta bilder og vis hvordan det er montert. Har du husket evap slangen bak på spjeldet mot torpedo?

Trykktest systemet, så slipper du å leite etter lekkasje overalt. Tar deg 5 min med verktøyet klart.

/ d
Olje slange i rett følge? Tok først den innerste først så den ytterste?? Men fikk de godt nok inn. Er ganske harde og få inn med. De smatt på plass.
Den evap slangen er og på plass.
Så skjønner det messom ikke. Er ikke noen lekkasjer der ikke hull eller rift på noen av slanger.
Men kan se om jeg får knipsa noen bilder.så enklere for dere å "feilsøke"
Noen spes plasser du vil jeg skal ta bilder? Ved spjeldhus,turbo,

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: fått start på bilen men...

Legg inn av Ingvar N629 » 22 aug 2012, 22:13

Trykktest. Sjekk at vakuumslanger sitter på rett plass. Ble det lagt inn open SID i programvaren du fikk flashet?
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Helge
Overload!!!
Innlegg: 1675
Registrert: 31 aug 2008, 20:21
Sted: Gaupen, Hedmark

Re: fått start på bilen men...

Legg inn av Helge » 22 aug 2012, 22:30

Ingvar N629 skrev:Ble det lagt inn open SID i programvaren du fikk flashet?
Ja.
06 9-5 TiD.
99 9-3 Cab.

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: fått start på bilen men...

Legg inn av Ingvar N629 » 23 aug 2012, 07:43

Sjekk lambdakorreksjon (Lamb) og multiplikativ fueladapsjon hvis den har kommet i gang og gått seg ferdig (amul).
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Svar