9-3'n min eter clutch!
Moderator: Moderatorer
9-3'n min eter clutch!
For knappe 3mnd siden bytta jeg clutch på 9-3'en min etter at den helt plutselig tok kvelden uten noen forvarsel, ikke en skjit igjen av lamellen. Som sagt rundt 3mnd og 15.000km siden clutchen blei bytta, nå nettopp når jeg var ute å kjørte og tok ei forbikjøring fra rundt 90-100 i 5gear merka jeg at det begynte å slure, testa litt i forskjellige gear og hvær gang jeg kom opp på rundt 3000 så begynte den å slure.
Er det ikke litt tilig at den skal begynne å bli sliten igjen etter 15k? Har ikke 'voldtat' clutchen på noen som helst måte og vært snill mot den så synes detta var litt vel tilig og det frister ikke å bytte igjen for det var en hælvetes jobb..
Bilen er forresren en 2002mod 150hk og er noe trimma fra før jeg kjøpte den, står en chip fra speed parts av no slag, åpent filter og 3'' eksos fra turbo og hele veien bak er det jeg klarer å se ihvertfall. Er det normalt at disse bilene med litt trim spiser clutch?
Og hvis jeg alikevel må til å bytte igjen, vil det være nokk å bare bytte lamell? Og er det noen her inne som har erfaring med KL-Racing sine sinter clutcher? 4-puck/6puck, med og uten fjær? Skal bestille til Bmw'en der i fra så tengte jeg kunne bestillt til saab'en i samme slengen hvis dissa er brukende på gata?
Er det ikke litt tilig at den skal begynne å bli sliten igjen etter 15k? Har ikke 'voldtat' clutchen på noen som helst måte og vært snill mot den så synes detta var litt vel tilig og det frister ikke å bytte igjen for det var en hælvetes jobb..
Bilen er forresren en 2002mod 150hk og er noe trimma fra før jeg kjøpte den, står en chip fra speed parts av no slag, åpent filter og 3'' eksos fra turbo og hele veien bak er det jeg klarer å se ihvertfall. Er det normalt at disse bilene med litt trim spiser clutch?
Og hvis jeg alikevel må til å bytte igjen, vil det være nokk å bare bytte lamell? Og er det noen her inne som har erfaring med KL-Racing sine sinter clutcher? 4-puck/6puck, med og uten fjær? Skal bestille til Bmw'en der i fra så tengte jeg kunne bestillt til saab'en i samme slengen hvis dissa er brukende på gata?
02' SAAB 9-3
Mercedes 190E
---------
X - Mercedes 260E
X - Bmw E34 520i
X - Bmw E36 328ci individual, 3,1 stroker
X - Bmw E30 320i Cab
X - Bmw E36 318i Touring
X - Vw Golf 1 Cab
Mercedes 190E
---------
X - Mercedes 260E
X - Bmw E34 520i
X - Bmw E36 328ci individual, 3,1 stroker
X - Bmw E30 320i Cab
X - Bmw E36 318i Touring
X - Vw Golf 1 Cab
-
- 1,5 bar
- Innlegg: 476
- Registrert: 05 nov 2006, 19:53
- Medlemsnummer: N1159
- Navn: Bjørnar Bakke
- Sted: Gjøvik
Re: 9-3'n min eter clutch!
Hvis du har steg 3 som det står i signaturen din så er det i grenseland av hva clutchen tåler av moment. På fullt øs kan den slure noe har jeg opplevs tidligere. Den er ikke utslitt, men momentet drar den løs og det burde vært Viggen clutch. Har du steg 3 er det å bytte, eller gi litt mindre på den høyre pedalen når momemtkurva er på topp.
- Kristian N2215
- Overload!!!
- Innlegg: 1715
- Registrert: 24 jul 2011, 13:47
- Medlemsnummer: N2215
- Navn: Kristian
- Bil: MY05 9⁵ Vector 2.0t Td04
- Sted: Asker, Drammen, Eidsvoll
Re: 9-3'n min eter clutch!
Åssen er svinghjulet? Hvis det er sprekker/deformasjoner kan det påvirke levetiden?
MY05 9⁵ Vector 2.0t Td04 Kombi Automat
-Har Tech2 og eberspächer diagnoseverktøy.
-Har Tech2 og eberspächer diagnoseverktøy.
Re: 9-3'n min eter clutch!
Har skjønt at det er på grensa ja, i 3 av 10 ganger jeg testa så slura d, har ikke gjort drt tiligere etter at jeg bytta. Så det burde gå bra å bare ta det litt mere rolig? Fram til jeg gidder å bytte til noe sterkere?
svinghjulet så nermest ny ut når jeg bytta, lamellen var helt OK på svinghjul sia, mens den sia mot trøkk plata var revet opp i små biter og litt til.
svinghjulet så nermest ny ut når jeg bytta, lamellen var helt OK på svinghjul sia, mens den sia mot trøkk plata var revet opp i små biter og litt til.
02' SAAB 9-3
Mercedes 190E
---------
X - Mercedes 260E
X - Bmw E34 520i
X - Bmw E36 328ci individual, 3,1 stroker
X - Bmw E30 320i Cab
X - Bmw E36 318i Touring
X - Vw Golf 1 Cab
Mercedes 190E
---------
X - Mercedes 260E
X - Bmw E34 520i
X - Bmw E36 328ci individual, 3,1 stroker
X - Bmw E30 320i Cab
X - Bmw E36 318i Touring
X - Vw Golf 1 Cab
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12869
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: 9-3'n min eter clutch!
Kjør litt penere fram til du bytter clutch. Hvis det er BSR trim du har, så har disse ofte et voldsomt dreiemoment langt nede i registeret og det eter fort bl a clutch.
Bruk Viggen clutchen, kjerringa har den i bilen sin og den bilen er mer trimma enn din.
Og det er da ganske kjapt gjort å bytte clutch på den bilen der da, det tar du på en god kveld nå som du har gjort det før.
Bruk Viggen clutchen, kjerringa har den i bilen sin og den bilen er mer trimma enn din.
Og det er da ganske kjapt gjort å bytte clutch på den bilen der da, det tar du på en god kveld nå som du har gjort det før.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
Re: 9-3'n min eter clutch!
Aner ikke ossen trim det er, vet bare at det står på et 3" anlegg hele veien, chip/box fra speed parts og samme type åpent filter som speed parts selger, er vel såkalt steg 3 hvis jeg har skjønt det rett.
Så viggen clutch er gode greier?? Hvor mye tåler den? Har tengt å trimme litt vidre til neste år når den andre bilen er på veien igjen så derfor vurderer jeg sinter fra KL, også med tanke prisen vs prisen på viggen clutchen. Hvordan blir bilen å kjøre med sinter? Hørt mye rart om sinter clutch og gate bruk.
Så viggen clutch er gode greier?? Hvor mye tåler den? Har tengt å trimme litt vidre til neste år når den andre bilen er på veien igjen så derfor vurderer jeg sinter fra KL, også med tanke prisen vs prisen på viggen clutchen. Hvordan blir bilen å kjøre med sinter? Hørt mye rart om sinter clutch og gate bruk.
02' SAAB 9-3
Mercedes 190E
---------
X - Mercedes 260E
X - Bmw E34 520i
X - Bmw E36 328ci individual, 3,1 stroker
X - Bmw E30 320i Cab
X - Bmw E36 318i Touring
X - Vw Golf 1 Cab
Mercedes 190E
---------
X - Mercedes 260E
X - Bmw E34 520i
X - Bmw E36 328ci individual, 3,1 stroker
X - Bmw E30 320i Cab
X - Bmw E36 318i Touring
X - Vw Golf 1 Cab
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12869
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: 9-3'n min eter clutch!
Viggen clutchen bør holde for rundt 450 Nm, gir du kassa på en og9-3 mer enn det så får du etterhvert større problemer enn at clutchen ikke holder.
En ren sinter på gata er slitsomt, da den er enten av eller på. Spesielt bykjøring og køkjøring er slitsomt. Det finnes halv-sintere med sinterbelegg bare på den ene siden (f eks SPEC +serie), de er mye bedre å kjøre med men de koster. Har en slik i 9-5en og den er fin å kjøre med når man blir vant til den, tillater noe sluring og myk igangkjøring, og den tåler iallfall det momentet jeg har gitt den, 570-580 Nm. Men må si at bilen til kjerringa har en mye mer behagelig clutch...
En ren sinter på gata er slitsomt, da den er enten av eller på. Spesielt bykjøring og køkjøring er slitsomt. Det finnes halv-sintere med sinterbelegg bare på den ene siden (f eks SPEC +serie), de er mye bedre å kjøre med men de koster. Har en slik i 9-5en og den er fin å kjøre med når man blir vant til den, tillater noe sluring og myk igangkjøring, og den tåler iallfall det momentet jeg har gitt den, 570-580 Nm. Men må si at bilen til kjerringa har en mye mer behagelig clutch...
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
Re: 9-3'n min eter clutch!
da tror jeg faktisk at jeg skal legge i litt mere å gå for viggen clutchen
Takker så mye for gode og raske svar!
slenger inn enda et spøsmål når jeg føst er igang, har som du sier lest at kassene tåler lite på dissa bilene, finnes det noen andre kasser som passer på bilen og tåler mere eller ting man kan gjøre for å få dem sterkere uten å blakk seg helt?
Takker så mye for gode og raske svar!
slenger inn enda et spøsmål når jeg føst er igang, har som du sier lest at kassene tåler lite på dissa bilene, finnes det noen andre kasser som passer på bilen og tåler mere eller ting man kan gjøre for å få dem sterkere uten å blakk seg helt?
02' SAAB 9-3
Mercedes 190E
---------
X - Mercedes 260E
X - Bmw E34 520i
X - Bmw E36 328ci individual, 3,1 stroker
X - Bmw E30 320i Cab
X - Bmw E36 318i Touring
X - Vw Golf 1 Cab
Mercedes 190E
---------
X - Mercedes 260E
X - Bmw E34 520i
X - Bmw E36 328ci individual, 3,1 stroker
X - Bmw E30 320i Cab
X - Bmw E36 318i Touring
X - Vw Golf 1 Cab
- EdHunter N815
- MAX BOOST
- Innlegg: 4525
- Registrert: 02 sep 2006, 13:11
- Medlemsnummer: N815
- Navn: Bjørn
- Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch
- Sted: Bergen
Re: 9-3'n min eter clutch!
En LSD fra Quaife vil i alle fall gjøre belastningen på kassen mye jevnere og føre til mindre "graving".stenerz1 skrev:slenger inn enda et spøsmål når jeg føst er igang, har som du sier lest at kassene tåler lite på dissa bilene, finnes det noen andre kasser som passer på bilen og tåler mere eller ting man kan gjøre for å få dem sterkere uten å blakk seg helt?
M91 Saab 9000cc 2.3 Turbo S (godbil)
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1