En dag da jeg skulle starte bilen, fikk jeg ikke start på den. Prøvde alt mellom startkabler, rulle start og oppladning av batteri. Iigår kjøpte jeg et nytt batteri. Men virker ikke som det er batteri dynamo eller gåen tennplugg/kasset. Noen som har vært borti det samme?
Andreas
Får ikke start på min 9-3 2001 2,0t
Moderator: Moderatorer
-
- Innlegg: 7
- Registrert: 07 sep 2012, 14:13
Re: Får ikke start på min 9-3 2001 2,0t
Hører du om startreleet gir fra seg lyd når du vrir tenninga da?s
Re: Får ikke start på min 9-3 2001 2,0t
Det tikker imens jeg vrir om nøkkelen. Kan kanskje virke som om bensin pumpa er ødelagt
-
- Innlegg: 7
- Registrert: 07 sep 2012, 14:13
Re: Får ikke start på min 9-3 2001 2,0t
Starteren skal gå rundt fordi om bensinpumpa ikke er med vil jeg tro, men det kan jo hende den gjør det allikevel?
Du får nappe av bensin slangen og se
Du får nappe av bensin slangen og se

Re: Får ikke start på min 9-3 2001 2,0t
Egentlig er alt som det skal. Den får bare ikke inn bensin etter at starteren har gjort sitt. Prøvde å helle en klunk bensin rett ned i motoren. Den er på kanten til å starte men holder seg på rundt 200-300 omdreininger.
takk for svar!
takk for svar!

- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: Får ikke start på min 9-3 2001 2,0t
Hvis du hører tikking fra motorrommet når nøkkelen vris til ON, er det nok spjeldhuset står i Limp Home. Motoren mangler ikke bensin, men luft. Det går helt fint å kjøre med dette, men du må gi litt gass ved start og holde gassen litt inne for at den skal gå på tomgang.alskau93 skrev:Det tikker imens jeg vrir om nøkkelen. Kan kanskje virke som om bensin pumpa er ødelagt
Ta av minuspolen på batteriet og resett spjeldhuset fysisk (søk, ligger video på youtube + bilder på forumet). Når spjeldhuset er resatt så settes batteripolen på igjen og du kan starte bilen. Poenget med å ta av batteripolen er at feilkoden for spjeldhuet må slettes, ellers går den rett i limp home-modus igjen.
Kommer problemet tilbake, må spjeldhuset byttes.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
Re: Får ikke start på min 9-3 2001 2,0t
Problemet er at jeg ikke får start på bilen.Ingvar N629 skrev:Hvis du hører tikking fra motorrommet når nøkkelen vris til ON, er det nok spjeldhuset står i Limp Home. Motoren mangler ikke bensin, men luft. Det går helt fint å kjøre med dette, men du må gi litt gass ved start og holde gassen litt inne for at den skal gå på tomgang.alskau93 skrev:Det tikker imens jeg vrir om nøkkelen. Kan kanskje virke som om bensin pumpa er ødelagt
Ta av minuspolen på batteriet og resett spjeldhuset fysisk (søk, ligger video på youtube + bilder på forumet). Når spjeldhuset er resatt så settes batteripolen på igjen og du kan starte bilen. Poenget med å ta av batteripolen er at feilkoden for spjeldhuet må slettes, ellers går den rett i limp home-modus igjen.
Kommer problemet tilbake, må spjeldhuset byttes.
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: Får ikke start på min 9-3 2001 2,0t
Ja jeg ser jo det, og hvis du hører tikking fra motorrommet når du skrur på tenninga, så er nok spjeldhuset problemet!alskau93 skrev: Problemet er at jeg ikke får start på bilen.
Hører du derimot IKKE tikkinga fra motorrommet, så er problemet mest sannsynlig en av tre, forutsatt av at startmotoren slår inn som den skal:
-Tennkassett
-Veivakselgiver
-Bensinpumpe (sjekk om det er trykk i fuelrailen, sitter en nippel på den som du kan klemme inn og sjekke om det er bensintrykk)
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan