Hastesak.... 9-5 som sliter med å starte skikkelig

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

tom-eil
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk

Hastesak.... 9-5 som sliter med å starte skikkelig

Legg inn av tom-eil » 13 sep 2012, 19:04

Hei!

Jeg får begynne på begynnelsen av historien.
Dama jobber skift, og bruker bilen ofte tidlig på morgenen.
Hun har opplevd at den "tøffer" enkelte dager, noe jeg regner med er at den ikke går på helt riktig turtall.
Når hun gasser, og kjører noen hundre meter, er problemet borte.
Jeg har igrunn tenkt at det kan være ethanolen som ikke liker kaldt og rått vær, og ignorert det, siden det ikke er et reelt problem.

Men i går fikk hun ikke bilen til å starte. Da begynte den å tøffe, og døde ut. Hun prøvde flere ganger, men til slutt gikk bare starteren, og bilen fikk ikke tenning.
Når jeg kom hjem, gav jeg full gass, og lot den svive litt ekstra, og da startet den, men gikk på litt over 2000 omdr en liten stund, for så å falle til rundt 800. Når jeg satt den i revers(automatgir), holdt den nesten på å dø ut.
Lot den stå å gå en stund, for så å kjøre en tur, og den virket ok(selv om effektproblemet nevnt i en annen tråd var tilstedet).

Tenkte for meg selv at det er sikkert bensinpumpen som er på vei til å ryke, siden jeg har ethanolkonvertert, og jeg har hørt at da kan pumpen gå fortere.

I dag sa dama at hun slet med å starte bilen igjen, og når hun satt den i revers, døde bilen, så hun brukte den ikke.

Hentet i dag en ny komplett pumpe i armatur hos speedparts, og har nå satt meg i bilen for å montere.
Når jeg tar opp baksetet, ser jeg at filtlappen har vært oppe før. Får bange anelser, og kikker i arkivet til bilen.
Ser at den forrige eieren byttet bensinpumpe i 2008(kostet 5653,-!). Da hadde den gått 73763km. Nå har den gått 116695km. Jeg ethanolkonverterte i mars, har sikkert kjørt 5000-7000km siden konverteringen.

Kan det virkelig stemme at pumpen har gått så fort?
Problemet er at det er kjipt å bytte pumpe hvis dette ikke er feilen.
Det som er enda værre, er at dama og ungen skal til moelv på søndag og være der til fredag, så jeg er igrunn avhengig av å finne feilen i kveld, hvis jeg må kjøpe del(er) i morgen og fikse før søndag...

Jeg gjorde samme prosedyre nå som i går; full gass, og fikk start etter 4-5 sviv.

Håper noen kan hjelpe en desperat mann! [-o<

tom-eil
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk

Re: Hastesak.... 9-5 som sliter med å starte skikkelig

Legg inn av tom-eil » 13 sep 2012, 19:18

Nå har jeg hatt bilen på tomgang i ca 20 min., og når jeg slår av, og starter på nytt, virker den som den skal.
Bare nevner det hvis det er relevant... :)

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Legg inn av Ingvar N629 » 13 sep 2012, 20:22

Prøvd om det hjelper med motorvarmer? Hvordan er den på bensin? Høres ut som om den beregner feil etanolinnhold i drivstoffet, en liten falskluftlekkasje kan forårsake det, men kan også være f eks LMM eller en eksoslekkasje før fremste lambdasonde. Hvordan har du utført etanolkonverteringen? Har du open SID på bilen slik at du kan lese av beregnet etanolkonsentrasjon og sjekke om det stemmer? Byttet drivstoffilter etter konvertering?
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

tom-eil
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk

Legg inn av tom-eil » 13 sep 2012, 21:05

-I går når bilen ble forsøkt startet, var det ca.15 grade.Idag var det ca. 19 grader når bilen ble forsøkt startet.Den hadde også stått lenge i solen.
Det er ca. 35% drivstoff på tanken nå, og det er 50-50 med ethanol og 98 oktan.
-Har ikke montert motorvarmer(menn har vurdert å kjøpe det).
- Vi bruker hovedsaklig ethanol, men har på litt 98 noen ganger, og fyller en full tank med bensin en gang i blandt.
Dama mener at når den har tøffet, så er det etter at vi har fylt full tank med ethanol etter en full tank med bensin.
- Når du sier lmm/falskluft/lamda, så har jeg skrevet en tråd ang. Effekten som kommer og går under kjøring(du har skrevet litt i den tråden:)), så det kan ha en sammenheng. MEN effekten er like varierende på ethanol som bensin....
- Jeg har hatt bilen hos Nordic Uhr i sverige. Rolf og Robert Uhr som gjorde jobben.
-Jeg har ikke openSID. Hvordan kan jeg få det?
-Jeg har byttet drivstoffilter, men ikke pumpe.

Dama sier at de gangene den tøffet, så humpet/nykket den også, og da satt hun bilen i revers og kjørte halvveis ned bakken der vi bor(altså ca. 10 meter), også oppfører den seg normalt igjen.
Kan det være kondens?? Bilen blir brukt ca. Hver dag, og vi fyller stadig full tank.

Tror du ikke det er pumpa?
Kan det være disse ventilene som sitter på pumpa? Noe med trykk og gjøre?
Har også en ulyd som kommer en gang i blandt under kjøring, men den blir borte når jeg slipper gassen. Kjenner det i gasspedalen når den kommer. Har trodd at det var automatkassen som trengte ny olje, men vet ikke hva det er....

Takk for svar!

tom-eil
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk

Legg inn av tom-eil » 13 sep 2012, 21:24

Må bare si at jeg har en ODB-2 scanner. Når jeg kobler til denne, så får jeg opp en hel haug av "live" verdier(som f.eks turtall). Er det noen spesielle verdier jeg skal se etter? Eller har ikke denne scanneren mulighet til å lese av noen relevante verdier?

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST

Legg inn av Ingvar N629 » 13 sep 2012, 21:38

tom-eil skrev: Dama mener at når den har tøffet, så er det etter at vi har fylt full tank med ethanol etter en full tank med bensin.
Er jo ganske typisk dårlig fueladapsjon. Kan skyldes falskluft eller LMM. At den er lei å starte og at den ikke går rent de første metrene på E85 er nok fordi den får for lite drivstoff. E85 har høy fordampingstemperatur og det er derfor bensinandelen som tenner når motor er kald (og derfor er det E75 i pumpene om vinteren). For å få den til å starte når motor er kald må derfor injeksjonsraten økes betydelig på E85 sammenlignet med bensin. Hvis det beregnes for lavt etanolinnhold så blir anrikningen for liten ved kaldstart, og bilen vil ikke gå rent de første metrene. Etterhvert som lambdareguleringa begynner å jobbe så tar den seg inn og går rent. Dette er ganske vanlig på E85, husk at etanolkonsentrasjonen i drivstoffet beregnes på grunnlag av avlesninger fra LMM og lambda og dersom noe roter til målingene, f eks falskluft, eksoslekkasje oppstrøms lambdasonde eller en dårlig LMM så blir beregningen feil. Selve lambdasonden er det uhyre sjelden feil på.

Ellers KAN det selvsagt ha hendt en tastefeil hos Nordic Luhr, fort gjort det, men hvis den har fungert bra i samme temperaturer tidligere så kan du stryke den muligheten.

Du får nok ikke opp så mye fornuftig med OBD2-dingsen din.

EDIT: Aner ikke om Luhr har tenkt på å legge inn en default høy E85-verdi i software, men sannsynligvis så har de gjort det. Neste gang du skal prøve å starte den kald så kan du derfor ta av minuspolen på batteriet i noen sekunder først, slik at den settes til default kalibreringsverdi. Starter den lettere da så har du iallfall en nødløsning for å få fyr på børsa. Etter oppstart vil den da kjøre ny fuelkalibrering på samme måte som etter at du har tanket, men den vil adaptere med defaultverdien som utgangspunkt.

tom-eil
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk

Legg inn av tom-eil » 13 sep 2012, 21:52

Så årsaken til at effekten er opp og ned under samme tur og denne feilen, kan være en defekt LMM?
Det skal sies at jeg prøvde å rense LMM for noen uker siden med elektronikkrensespray, og da så jeg at en av de tre pinnene i kontaken hadde irret(var grønn). Den hadde irret både i LMM kontaken, og i kontaken fra ledningsnettet. Prøvde å spraye litt oppi og skrape med en skrutrekker, men det ble ikke 100 % strøkent. Kan dette ha noe å si?

For å testet om det du tror er feil er feil, så kan jeg vel bare fylle full tank med 98 bensin, og se om problemet er der i morgen?

Så du har ingen tro på at bensinpumpen er defekt?
En fra Speedparts sa at hvis bilen slet med å starte når det var kaldt, var det helt sikkert pumpa. Men da sa jeg ikke at det var ethanol eller at det var varmt når vi slet med å få start...

tom-eil
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk

Legg inn av tom-eil » 13 sep 2012, 21:57

Ingvar N629 skrev:
EDIT: Aner ikke om Luhr har tenkt på å legge inn en default høy E85-verdi i software, men sannsynligvis så har de gjort det. Neste gang du skal prøve å starte den kald så kan du derfor ta av minuspolen på batteriet i noen sekunder først, slik at den settes til default kalibreringsverdi. Starter den lettere da så har du iallfall en nødløsning for å få fyr på børsa. Etter oppstart vil den da kjøre ny fuelkalibrering på samme måte som etter at du har tanket, men den vil adaptere med defaultverdien som utgangspunkt.
Men begge dagene som bilen sleit, så var det mellom 15 og 19 grader. Da skal det vel ikke være noe problem?

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST

Legg inn av Ingvar N629 » 13 sep 2012, 22:07

Jo det kan det godt være hvis blandingen er beregnet feil. Etanol fordamper ved 77 grader.

tom-eil
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk

Legg inn av tom-eil » 13 sep 2012, 22:15

Ingvar N629 skrev:Jo det kan det godt være hvis blandingen er beregnet feil. Etanol fordamper ved 77 grader.
Ok. Da fyller jeg full tank med 98 bensin, og ser om feilen blir borte i morgen.
Gjør den det, så blir det tech2 avlesning for å se om LMM er defekt, eller om den trekker falsk luft. Regner med at et saab verkstedet finner ut av det?

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST

Legg inn av Ingvar N629 » 13 sep 2012, 22:26

Hehe tjaaa... Det var det da. Har mistet tiltro til verkstedene når det kommer til feil på styresystem. Prøv Saab service senter/Maptun Norge i Enebakk, hvis du bor på østlandet.

tom-eil
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk

Legg inn av tom-eil » 13 sep 2012, 22:55

Ingvar N629 skrev:Hehe tjaaa... Det var det da. Har mistet tiltro til verkstedene når det kommer til feil på styresystem. Prøv Saab service senter/Maptun Norge i Enebakk, hvis du bor på østlandet.

Snakket med Tommy på Maptun i forrige uke, og han sa at han ikke tok på seg feilsøkingsoppdrag, så da blir det i så fall Saab Service senter... Ligger det i Gjøvik?

Edit: Har Vestfold Auto i Tønsberg eller Bilbutikken i Drammen peil på slike ting?

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST

Legg inn av Ingvar N629 » 14 sep 2012, 07:01

tom-eil skrev:
Ingvar N629 skrev: Edit: Har Vestfold Auto i Tønsberg eller Bilbutikken i Drammen peil på slike ting?
Aner ikke hva de kan, men magefølelsen sier meg at de vil si at det ikke er feil på bilen, men feilen kan også være så åpenbar at de tar den med en gang. Du kan jo prøve, men da bør det være "no cure, no pay".

Får du ikke hjelp som fører til noe så kan du ta en høstferietur til trøndelag :lol:

tom-eil
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk

Legg inn av tom-eil » 14 sep 2012, 13:36

Ingvar N629 skrev:
tom-eil skrev:
Ingvar N629 skrev: Edit: Har Vestfold Auto i Tønsberg eller Bilbutikken i Drammen peil på slike ting?
Aner ikke hva de kan, men magefølelsen sier meg at de vil si at det ikke er feil på bilen, men feilen kan også være så åpenbar at de tar den med en gang. Du kan jo prøve, men da bør det være "no cure, no pay".

Får du ikke hjelp som fører til noe så kan du ta en høstferietur til trøndelag :lol:
Har alltid hatt lyst til å reise til trøndelag, så man skal aldri si aldri! :)

Men jeg lurer på den bensinpumpen...
Er den bare å returnere? Det er trolig helt sikkert at den ikke er synderen?
Når motoren starter, så virker det som om den får nok drivstoff.
Men på den andre siden kan det være årsaken til den varierende effekten jeg har? Eller er jeg på bærtur?

En ting er sikkert; bilen startet fint i dag klokka 05.30(ca.12 grader) og ca. Kl. 12(ca 18 grader).
Nå er det over 90 % bensin på tanken. :)

Har lyst til å kjøpe en ny LMM og prøve. Men er jo litt penger i "dass" hvis det ikke fungerer...

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST

Legg inn av Ingvar N629 » 14 sep 2012, 13:41

tom-eil skrev: Men jeg lurer på den bensinpumpen...
Er den bare å returnere?

Har lyst til å kjøpe en ny LMM og prøve.
Bilen bør feilsøkes skikkelig og så bør tiltak iverksettes ut ifra det. Å bytte deler for å prøve er dyrt.

Nå vet jeg ikke hva slags bensinpumpe du har kjøpt, men en std Walbro eller kopi for den del lever ikke all verdens lenge med E85 på tanken. Jeg raste Walbroer på løpende bånd før jeg kjøpte en pumpe som er laget for E85, Deatschwerks DW300. Men man hører jo også om folk som ikke har problemer med originalpumpene på E85, men i lengen... :-k

Svar