Den gule varsellampen for motorfeil har dukket opp på min kjære/skjøre 9-5 2.0t 2001.
Etter sjekk på verskted vist feilkoden feil med luftmengdemåleren. Har kjørt med det slik i noen måneder, men for 2 uker siden ble luftmengdemåleren byttet på verskted, og varsellampen nullstillt (ettersom den ikke går bort av seg selv).
Men nå har varsellampen kommet tilbake igjen...
Er det noen som har vert borti dette før og har tips til hva som kan være årsaken til at varsellampen tennes? Dårlig kontakt en plass?
Varsellampe for motorfeil - Luftmengdemåler
Moderator: Moderatorer
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: Varsellampe for motorfeil - Luftmengdemåler
Har du koden som er lest ut? Kan like gjerne være en falskluftlekkasje som feil på luftmassemåleren, da målingene ikke vil stemme dersom det lekker inn luft som ikke er målt inn av luftmassemåler, eller om det trykkes ut luft som luftmassemåler har målt inn. Verdiene fra LMM kontrolleres av motorstyringen med måling fra lambdasonden og innsprøytet bensinmasse, og dersom det er et avvik så adapterer motorstyringen bensininnsprøytningen slik at regnskapet går opp. Ved en adapsjonsverdi på +/- 25% korreksjon av bensinmasse settes feilkode.
Jeg ville ha gått over hele innsugssystemet fra LMM, ned til turbo, via intercooler, og videre inn til innsuget inkl alt av o-ringer, skjøter, ventiler og vakuumslanger som er tilknyttet systemet. Finner man ingenting visuelt så må man trykkprøve systemet for å finne lekkasjepunkt. Det skal svært lite lekkasje til for å gi utslag på adapsjonsverdi.
Jeg ville ha gått over hele innsugssystemet fra LMM, ned til turbo, via intercooler, og videre inn til innsuget inkl alt av o-ringer, skjøter, ventiler og vakuumslanger som er tilknyttet systemet. Finner man ingenting visuelt så må man trykkprøve systemet for å finne lekkasjepunkt. Det skal svært lite lekkasje til for å gi utslag på adapsjonsverdi.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan