Hvilke sensorer indikerer tett diesel-partikkel-filter?

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
ØyvindB

Hvilke sensorer indikerer tett diesel-partikkel-filter?

Legg inn av ØyvindB » 07 sep 2013, 11:16

Hei!

Jeg kjører en 9-5 tid 2008

Tidligere i sommer opplevde jeg at motorfeillampen begynte å lyse og jeg mistet mye av effekten. Jeg kjørte inn til siden av veien og stoppet og startet motoren, men ingenting ble endret. Vi kjørte videre i en halv time til før vi stoppet igjen, og da vi kjørte videre var effekten tilbake, men moitorfeillampen lyste fremdeles.

Jeg dro til Saab-verksted tre dager senere og fikk rede på at dieselpartikkelfilteret var 86% tett. Lampen slukket faktisk da mekanikeren var ute å prøvekjørte, man han mente siden det var såpass tett ville feilen dukke opp igjen.
Det ble kjørt regenerering på filteret.

En måned senere dukket feilen opp igjen, men denne gangen var det bare å starte og stoppe så var motoren tilbake med god effekt. Jeg dro på nytt til verksted og de leste av samme feil, men kun 20% tett filter. Lampen var slukket igjen når jeg kom til verksted. (det kan virke som lampen er aktiv i tre dager etter feilen har opphørt)

Nå de siste dagene har feilen dukket opp igjen, (har ikke lest ut koden men antar det er den samme), men det er stadig bare å stoppe og starte så er den fin igjen.

Er det noen som vet om det er kun trykkgiveren som indikerer tett filter eller om det foreksempel er en kombinasjon av trykk og temperatur?

Da mekanikeren sprutet inn skum i filteret før regenerering måtte han skru ut trykkgiveren før filteret.
Min teori er at denne trykkgiveren er defekt og gir feilsignal, litt sånn når det måtte passe den, siden feilen opphører så fort jeg stopper bilen.

Takker på forhånd for svar, og andre gode teorier.

skognils
0.7 bar
0.7 bar
Bil: 9-3 SC 2007 tdi Vector

Re: Hvilke sensorer indikerer tett diesel-partikkel-filter?

Legg inn av skognils » 15 sep 2013, 21:18

er ikke sikker men mener det er en kombinasjon av flere ting som setter igang regnerering.
ene er rett og slett tid/km siden sist gang. men det er også trykksensorer i systemet.

problemet ditt kan være EGR ventilen. dersom denne har låst seg så får du mere partikler ut og fortere tett filter.

det gode ser jo ut til å være at bilen din klarer å regnerere filteret :-)

er ofte en utfording å få kombinasjonen norsk vinterklima, småkjøring og moderne dieselmotorer med alle filtre osv som skal gjøre de miljøvennlige.

ØyvindB

Re: Hvilke sensorer indikerer tett diesel-partikkel-filter?

Legg inn av ØyvindB » 26 nov 2013, 21:07

Det viste seg at det var et stag som hadde ramlet av på spjeldet i innsugsmanifoilen.... stygg sak

Svar