Problemer med cluch/slavesylinder og900

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Brukeravatar
HansWF N416
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 532
Registrert: 28 feb 2005, 01:00
Sted: Romedal, Hedmark

Problemer med cluch/slavesylinder og900

Legg inn av HansWF N416 » 11 mar 2014, 23:55

Fikk ett problem med min og900 Turbo etter den har stått siden i fjor sommer/høst.
Når jeg skulle trykke inn clutchen merker jeg fort at pedalen går lett, og når jeg ser under bilen kommer det bremsevæske fra drenshullet under clutchhuset.

Når jeg får demontert clutch og slave ser jeg at platene på pressdisken står presset inn. Dette førte til at slavesylinderen gikk for langt ut, og presset ut den ene o-ringen på slavesylinderen

Noen som har vært borti lingnede? Alt av deler til clutch var nytt for 2 år siden( slave, hovedsyl, slanger)

Og om det ikke var nok med dette, tenkte jeg å teste clutchen på en gammel Aero som har stått i flere år nå.
Her skjer akkurat det samme.

Hva skal en gjøre for å unngå dette? Bilen burde vel tåle å stå over vinteren?

Greit det er lettvint å bytte clutch/slave på 900, men hadde vært greit å slippe det hvert år.
Saab 900 Aero 1985
Saab 900 T16 Cab 1990
Saab 9000CC Aero 1991
Saab 900S 1993
Saab 9000 A50 2,3T 1998

Svar