Motorbytte 2001 9-5 2,0 til 2,3 silvertopp

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
sehen
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 30
Registrert: 08 nov 2013, 17:26
Medlemsnummer: N2696
Navn: Steve Henriksen
Bil: 99 9-5 2,0t man
Sted: Sandnessjøen

Motorbytte 2001 9-5 2,0 til 2,3 silvertopp

Legg inn av sehen » 07 apr 2014, 00:42

Hei folkens :-)
Brodern fikk oljelampe og banking i motoren på sin 9-5 2,0 2001 modell, og har bestillt ny motor fra maptun, og det er B235E motorn ut fra spec.
Har sett litt på hva som skal til for bytte, og det eneste jeg kan se som er forskjell fra hans 2001 modell, er spjeldhus og veivhusvent inn på cobra.
Han har jo de brune dysene orginalt på sin, så regner med at det meste er plugg and play :-)
Er det noe jeg må være obs på når det gjelder dette motorbytte, er jeg takknemlig for tips angående dette :-D
Da han bor i Luleå i Sverige, tenker jeg at vi bestiller noe programvare enten fra maptun eller spedparts, steg en, 230 hk......
Aero clutch er bestilt sammen med motor, og garretturboen ble byttet for ett år siden, så den blir flyttet over...
Noen andre tips/gode råd mottaes med takk :-)
Motor blir byttet rett etter påske, så det er bare å begynne med tips/diskusjon, allt blir mottatt med stor iver og entusiasme :-)

NB
Bør vi bytte subframeforinger til poly mens vi er i gang? Siden vi er på et fullt utstyrt verksted, blir det subframe down ved motorbytte.... bilen er gått 250.000km....

Svar