Olje 1987 900 turbo

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Brukeravatar
trygvesorli
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 52
Registrert: 21 apr 2014, 22:49
Medlemsnummer: N2759
Navn: Trygve N2759
Bil: 1987 – 900 T8 2d
Sted: Sarpsborg
Kontakt:

Olje 1987 900 turbo

Legg inn av trygvesorli » 06 mai 2014, 07:18

Hei. Jeg skal skifte motor- og girolje på min 87 900 turbo.

Forrige eier sier han har fylt mineralolje, så jeg tenker å fortsette med dette, men vil sjekke her før jeg setter i gang.
Castrol anbefaler i følge nettsiden denne motoroljen: MAGNATEC 5W-30 A5.
Bilen har gått ca 240.000.

Noen som har annen oppfatning?

Ottar N398
Overload!!!
Innlegg: 1961
Registrert: 22 jul 2004, 01:00
Medlemsnummer: 398
Navn: Ottar Amdal
Bil: SAAB 900 T16, 9-5 Estate 2,0t
Sted: Skjæveland

Re: Olje 1987 900 turbo

Legg inn av Ottar N398 » 06 mai 2014, 12:34

Ingvar skrev:Gamle myter
Bør man bruke mineralolje i en gammel motor for å unngå lekkasje?
Med forbehold om at viskositetsgradene er de samme, så er dette tull, med mindre oljens overflatespenning ikke er lavere for en syntet. Med tanke på karbonkjedenes lengde så holder jeg det for usannsynlig. Syntetolja vil heller ikke fjerne gammel skit som holder pakningene tette (som noen hevder) mer enn en mineral ville ha gjort. ALLE oljer inneholder detergenter (rensemiddel), samt tilsetninger som holder skiten flytende (dispergenter). Det har de gjort siden 50-tallet. Kvaliteten på rensemidlene har blitt bedre med årene, så en moderne olje vil rense bedre. Men dårlige oljer kokser, og mineralolje inneholder mer koksdannende emner og tåler høy temperatur dårligere.

Er en syntetolje tynnere enn en mineralolje, og gjør dette at motoren vil lekke?
Tykkelsen (viskositeten) står på flaska, f eks 5W30. En mineral og en syntet av samme viskositetsgrad vil være like tykke ved like temperaturer!
Siterer Ingvar sin Olje FAQ viewtopic.php?f=29&t=9312

Mineralolje ville jeg ikke brukt. Personlig ville jeg tatt en Diesel rens viewtopic.php?t=3402 og deretter fylt på en god syntetisk olje
Sist redigert av Ottar N398 den 06 mai 2014, 15:02, redigert 1 gang totalt.
900 T16 M89 4d
9-5 Estate 2,0t M05

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Olje 1987 900 turbo

Legg inn av Ingvar N629 » 06 mai 2014, 14:48

...men bruker du motorolje på kassa, så skal det være mineral!
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
trygvesorli
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 52
Registrert: 21 apr 2014, 22:49
Medlemsnummer: N2759
Navn: Trygve N2759
Bil: 1987 – 900 T8 2d
Sted: Sarpsborg
Kontakt:

Re: Olje 1987 900 turbo

Legg inn av trygvesorli » 12 mai 2014, 21:32

Takk for svar. Har ikke tilgang på de lukkede forumsidene ennå, har meldt meg inn og avventer godkjenning.

Svar