9000 M92 Ingen tenning og ingen bensin

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
PerH N1870
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 269
Registrert: 19 nov 2007, 23:07
Medlemsnummer: N1870
Navn: PerH N1870
Bil: M91 9000 2.3t
Sted: Stavanger (tel: 90 69 57 38)

9000 M92 Ingen tenning og ingen bensin

Legg inn av PerH N1870 » 17 mai 2014, 16:26

Får ikke starta bilen og roper etter hjelp

Bilen gikk helt fint når den ble parkert. Den ble stående i en uke og så vil den ikke starte.
Først trodde jeg den ikke fikk bensin fordi jeg ikke hørte bensinpumpa når jeg slo på tenninga.
Sjekka sikring 14 til bensinpmpa, men den var OK.
Så satt jeg på tenninga og målte spenningen på sikring 14. Leste av 0V.
Så sjekka jeg releet til bensinpumpa bak hanskerommet.
Releet slo ikke inn så jeg tenkte jeg hadde feilen, men den gang ei. Prøvde et rele fra en annen bil,men det slo fortsatt ikke inn.
Målte spenning på inn på relle (+30) og den viste 12V.
Når jeg setter på tenning så får jeg ikke 12V på terminal 87 på releet.
Tvangskjørte så bensinpumpa ved å sette 12V rett på sikring 14.
Kunne da høre at pumpa går.
Med bensinpumpa i gang, prøvde jeg så å starte, men den ville ikke da heller.
Har også prøvd med startgass uten hell.
Har også byttet tennkasett for sikkerhets skyld. Ingenting skjer.
Min bil har LH-Jetronic. Tenker nå at ECU hjernen (Bosch) som sitter i akvariet har en defekt.
Dessverre har jeg ikke en reserve. Er det vanlig at den tar kvelden? Alt ser tørt og fint ut i akvariet.
Jeg har brukt ISAT diagnoseleser og den sier at alt er OK. Tenker at den ville gitt feilmelding dersom ECU hjernen var defekt ?
Når jeg ber ISAT om systeminfo får jeg følgende svar: LH2.4.2 FUEL.
Noen tips til hvordan jeg skal komme videre og hvor hunden kan ligge begravet ?
M91 9000i CC 2.3t
M94 9000i CDE 2.3
M95 9000i CSE 2.0

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: 9000 M92 Ingen tenning og ingen bensin

Legg inn av Ingvar N629 » 17 mai 2014, 17:11

Har vært borti defekt LH-boks, men mål først spenning inn til styreenheten og sjekk hallgiveren.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

PerH N1870
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 269
Registrert: 19 nov 2007, 23:07
Medlemsnummer: N1870
Navn: PerH N1870
Bil: M91 9000 2.3t
Sted: Stavanger (tel: 90 69 57 38)

Re: 9000 M92 Ingen tenning og ingen bensin

Legg inn av PerH N1870 » 17 mai 2014, 17:21

Ingvar N629 skrev:Har vært borti defekt LH-boks, men mål først spenning inn til styreenheten og sjekk hallgiveren.
Kan du forklare nærmere hvordan jeg måler spenningen inn til styreenheten? Det er mange kontakter på multikontakten (tror det er 36 stk). Hvilken pinne skal jeg finne spenning på og må jeg ha på temminga ?
Vet ikke hva hallgiveren er og hva jeg skal sjekke. Kan du forklare ?
M91 9000i CC 2.3t
M94 9000i CDE 2.3
M95 9000i CSE 2.0

PerH N1870
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 269
Registrert: 19 nov 2007, 23:07
Medlemsnummer: N1870
Navn: PerH N1870
Bil: M91 9000 2.3t
Sted: Stavanger (tel: 90 69 57 38)

Re: 9000 M92 Ingen tenning og ingen bensin

Legg inn av PerH N1870 » 17 mai 2014, 18:39

PerH N1870 skrev:
Ingvar N629 skrev:Har vært borti defekt LH-boks, men mål først spenning inn til styreenheten og sjekk hallgiveren.
Kan du forklare nærmere hvordan jeg måler spenningen inn til styreenheten? Det er mange kontakter på multikontakten (tror det er 36 stk). Hvilken pinne skal jeg finne spenning på og må jeg ha på temminga ?
Vet ikke hva hallgiveren er og hva jeg skal sjekke. Kan du forklare ?
Har målt alle kontaktpunkt på mutltikontakten til LH-boksen. Måler 12V på 5 punkt og jord på to punkt.
Tok også å kjørte diagnose med ISAT uten at LH-boksen var på. Da fikk jeg meldingen "Ingen kontakt".
Med LH-boksen fikk jeg "Antall fel: 0"
Tyder vel på at LH-boksen er OK ?
Etter omtale av hallgiver på forumet forstår jeg at den sitter bak reimhjulet og ledningen forvinner inn bak dynamo og kjølevannsrøret. Ingen lett sak å måle den....
M91 9000i CC 2.3t
M94 9000i CDE 2.3
M95 9000i CSE 2.0

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: 9000 M92 Ingen tenning og ingen bensin

Legg inn av Ingvar N629 » 17 mai 2014, 19:04

Bruk skjema...

Hallgiveren sitter i fordeleren. Hva annet av system har du på denne? DI eller EZK? Er det turbo eller suger?
Om ISAT sier ok kan boksen likevel ha en defekt utgang.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

PerH N1870
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 269
Registrert: 19 nov 2007, 23:07
Medlemsnummer: N1870
Navn: PerH N1870
Bil: M91 9000 2.3t
Sted: Stavanger (tel: 90 69 57 38)

Re: 9000 M92 Ingen tenning og ingen bensin

Legg inn av PerH N1870 » 17 mai 2014, 21:34

Ingvar N629 skrev:Bruk skjema...

Hallgiveren sitter i fordeleren. Hva annet av system har du på denne? DI eller EZK? Er det turbo eller suger?
Om ISAT sier ok kan boksen likevel ha en defekt utgang.
Det er en suger og jeg har rød DI kasett. Har byttelånt en annen rød DI kasett uten at det hjalp.
Tenker mer og mer at ECU boksen kan være gåen
M91 9000i CC 2.3t
M94 9000i CDE 2.3
M95 9000i CSE 2.0

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: 9000 M92 Ingen tenning og ingen bensin

Legg inn av Ingvar N629 » 18 mai 2014, 09:21

Da er det ikke fordeler og hallgiver, men veivakselgiver. Sjekk den først, har du ISAT så er det jo bare å se om du får turtallssignal når du kjører startmotoren.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

PerH N1870
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 269
Registrert: 19 nov 2007, 23:07
Medlemsnummer: N1870
Navn: PerH N1870
Bil: M91 9000 2.3t
Sted: Stavanger (tel: 90 69 57 38)

Re: 9000 M92 Ingen tenning og ingen bensin

Legg inn av PerH N1870 » 18 mai 2014, 10:35

Ingvar N629 skrev:Da er det ikke fordeler og hallgiver, men veivakselgiver. Sjekk den først, har du ISAT så er det jo bare å se om du får turtallssignal når du kjører startmotoren.
Har begrenset kunnskap om ISAT da jeg ikke har bøker. Klarer bare å kjøre feilsøking og slette feil. Vet ikke hvordan jeg skal gå frem for å lese turtall under kinning. Hvilken kode skal jeg evt bruke og skal den tastes inn før jeg kjører startmotoren ?
Men jeg tenker det er rart at releet til bensinpumpa ikke slår inn når jeg setter på tenninga. Den burde vel slå inn uavhengig av veivakselgiveren. Bensinpumpa skal jo komme på før en starter tenker jeg.
M91 9000i CC 2.3t
M94 9000i CDE 2.3
M95 9000i CSE 2.0

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: 9000 M92 Ingen tenning og ingen bensin

Legg inn av Ingvar N629 » 18 mai 2014, 11:29

Om bensinpumpa skal gå et sekund når du skrur på tenninga på disse kan jeg ikke svare deg på, det varierer litt med de ulike motorstyresystemene og det er lenge siden jeg har holdt på med så gamle system. På noen så dras ikke bensinreleet i det hele tatt før boksen får turtallssignal fra veivakselgiveren. Men du kjenner vel din bil så godt at du vet om bensinpumpa normalt skal gå litt ved tenningspåslag eller ikke. Dersom den normalt sett gjør det og nå ikke gjør det, så er det vel bare å prøve en annen LH-boks med en gang, hvis du har målt at den har spenning og jord der den skal. Jeg har som sagt vært ute for at defekt LH-boks har gitt nettopp denne feilen, så det er mulig selv om det er sjelden.

Jeg har aldri brukt ISAT på annet enn Trionic, men da har det bare vært å koble seg opp og lese verdiene for de forskjellige giverne. Hvor mye du har støtte for med LH vet jeg ikke.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

PerH N1870
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 269
Registrert: 19 nov 2007, 23:07
Medlemsnummer: N1870
Navn: PerH N1870
Bil: M91 9000 2.3t
Sted: Stavanger (tel: 90 69 57 38)

Re: 9000 M92 Ingen tenning og ingen bensin

Legg inn av PerH N1870 » 18 mai 2014, 11:39

Ingvar N629 skrev:Om bensinpumpa skal gå et sekund når du skrur på tenninga på disse kan jeg ikke svare deg på, det varierer litt med de ulike motorstyresystemene og det er lenge siden jeg har holdt på med så gamle system. På noen så dras ikke bensinreleet i det hele tatt før boksen får turtallssignal fra veivakselgiveren. Men du kjenner vel din bil så godt at du vet om bensinpumpa normalt skal gå litt ved tenningspåslag eller ikke. Dersom den normalt sett gjør det og nå ikke gjør det, så er det vel bare å prøve en annen LH-boks med en gang, hvis du har målt at den har spenning og jord der den skal. Jeg har som sagt vært ute for at defekt LH-boks har gitt nettopp denne feilen, så det er mulig selv om det er sjelden.

Jeg har aldri brukt ISAT på annet enn Trionic, men da har det bare vært å koble seg opp og lese verdiene for de forskjellige giverne. Hvor mye du har støtte for med LH vet jeg ikke.
Tusen takk for svar, Ingvar.
Da har jeg bestilt brukt LH boks på e-bay og håper det hjelper. Hvis ikke det hjelper gir jeg nok opp.
Og ja, jeg vet at bensinpumpa skal komme på når jeg slår på tenninga.
M91 9000i CC 2.3t
M94 9000i CDE 2.3
M95 9000i CSE 2.0

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Innlegg: 8371
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Re: 9000 M92 Ingen tenning og ingen bensin

Legg inn av Hjelle, N6 » 18 mai 2014, 16:44

Du kan slå inn kode 207, den sjekkar om du har "tändpuls" iflg LH-boka. Får du kode 8B107 har du tändpuls, får du 8B007 har du inget signal. Men om du sakna signal for turtalet skal det sette feilkode 44221/24221. Har du ei av desse kodene er det å slå kode 207 som er fysste steg i feilsøkinga, dår du 8B107 er det anbefalt å bytte LH-boksa. Sidan du ikkje har breakoutboksa er kanskje vidare opplysning ikkje relevant, men du skal ha 6V på pin1 i LH-boksa når startmotoren går.

PerH N1870
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 269
Registrert: 19 nov 2007, 23:07
Medlemsnummer: N1870
Navn: PerH N1870
Bil: M91 9000 2.3t
Sted: Stavanger (tel: 90 69 57 38)

Re: 9000 M92 Ingen tenning og ingen bensin

Legg inn av PerH N1870 » 18 mai 2014, 19:45

Hjelle, N6 skrev:Du kan slå inn kode 207, den sjekkar om du har "tändpuls" iflg LH-boka. Får du kode 8B107 har du tändpuls, får du 8B007 har du inget signal. Men om du sakna signal for turtalet skal det sette feilkode 44221/24221. Har du ei av desse kodene er det å slå kode 207 som er fysste steg i feilsøkinga, dår du 8B107 er det anbefalt å bytte LH-boksa. Sidan du ikkje har breakoutboksa er kanskje vidare opplysning ikkje relevant, men du skal ha 6V på pin1 i LH-boksa når startmotoren går.
Når jeg slår inn 207 får jeg 8B007
Du skriver at det er anbefalt å bytte boksen når jeg får 8B107. Mente du 8B007 egentlig?
M91 9000i CC 2.3t
M94 9000i CDE 2.3
M95 9000i CSE 2.0

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Innlegg: 8371
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Re: 9000 M92 Ingen tenning og ingen bensin

Legg inn av Hjelle, N6 » 18 mai 2014, 23:08

Nei, er som eg skreiv.
MEN, vidare feilsøking er å sjekke om du har spenning på pinne 1 når startmotoren går, har du 6V der anbefalar boka bytte av boks. Har du ikje 6V er det å søke vidare på ledningar etter brudd. Men somsagt, har du ikkje BOB er det igrunnen litt irrelevant. Og dette er om du har fått feilkode 44221/24221, men når du ikkje har fått feilkoden er det nok ikkje noko eg hadde lagt for stor vekt på.

Svar