motorbytte ng9-3

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
_marius
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 538
Registrert: 22 mar 2012, 21:34
Medlemsnummer: N2526
Navn: Marius Flatby
Bil: 9-5 235R pluss noen til :)
Sted: Oslo

motorbytte ng9-3

Legg inn av _marius » 16 des 2014, 12:26

Noen som vet om motorbytte i Ng9-3 er høvelig likt som i en 9-5 eller og9-3? Dvs fungerer det med elefant her også?
9-5 235R 2002, 900i 1985
SAS,Quaife, Blå powerflex,K-Mac, Taliaferro shortshift, KONI FSD, Aerofjærer.
Nissan Leaf, bykjerre
Vw transporter Camper 1986, turkjerre

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: motorbytte ng9-3

Legg inn av Ingvar N629 » 16 des 2014, 12:50

Det går, men det er veldig trangt å løfte motoren opp hvis du ikke vil tappe gassen fra AC-anlegget.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

_marius
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 538
Registrert: 22 mar 2012, 21:34
Medlemsnummer: N2526
Navn: Marius Flatby
Bil: 9-5 235R pluss noen til :)
Sted: Oslo

Re: motorbytte ng9-3

Legg inn av _marius » 16 des 2014, 13:46

Ingvar N629 skrev:Det går, men det er veldig trangt å løfte motoren opp hvis du ikke vil tappe gassen fra AC-anlegget.
egentlig smart å gjøre dette som beskrevet i wis da med det utstyret det krever. Synes det egentlig er trangt nok med elefant på 9-5 :)
9-5 235R 2002, 900i 1985
SAS,Quaife, Blå powerflex,K-Mac, Taliaferro shortshift, KONI FSD, Aerofjærer.
Nissan Leaf, bykjerre
Vw transporter Camper 1986, turkjerre

Helge
Overload!!!
Innlegg: 1675
Registrert: 31 aug 2008, 20:21
Sted: Gaupen, Hedmark

Re: motorbytte ng9-3

Legg inn av Helge » 16 des 2014, 19:43

Jeg synes det er bedre plass å ta motoren opp på 9-3 enn på 9-5. Tok motoren ned på 9-3 før, men nå tar jeg den opp.
Det største problemet jeg har støtt på de gangene jeg har gjort dette er å få endeleddene til å slippe.
Jeg løsner AC-pumpen og skrur av braketten bak som motorfestet sitter i.

Men det handler jo erfaring og hvor mange ganger man har gjort det før. Fra motoren er løs til den er ute av bilen og står på garasjegulvet bruker jeg ca 4 min. Alene.
Motsatt vei tar ca 6 min.

Du må gjerne ringe hvis du vil ha noen tips.
06 9-5 TiD.
99 9-3 Cab.

Svar