Hjelp! :) Bytte av multireim og løpshjul på 96', 900

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
flettfrid
Sted: Vestfold

Hjelp! :) Bytte av multireim og løpshjul på 96', 900

Legg inn av flettfrid » 06 mar 2015, 04:33

Føler at jeg må begynne med å si at jeg overhodet ikke har peiling på bil, så jeg har sårt behov for litt veiledning her.. ;)

Løpshjulet røyk på vei til jobb igår (gammelt og sprøtt), så jeg må bytte multireim og løpshjul idag. Vil veldig gjerne prøve å få til dette selv, så jeg har googlet litt og kikket på diagrammer for å hvertfall forstå hva jeg skal bytte og hvor det sitter hen. Såvidt jeg kan se så er det øvre løpshjul bak som er ødelagt. I tillegg dro jeg ut reima før jeg kjørte hjem for å sikre at den ikke fløy rundt nedi der og rev istykker andre ting. Så ut som om den var moden for utskifting uansett, forsovet. Kjøreturen hjem gikk fint, den gikk ikke varm og strømmen holdt så jeg tror ikke jeg har gjort noe ytterligere skade (men fint om dere sier ifra hvis dere tror jeg har det!). :)

Jeg har aldri skrudd før og vet ikke om det er latterlig naivt av meg å prøve å gjøre dette selv, men jeg vil nå allikevel gjerne prøve!
Jeg lurer derfor på om dere kunne gi meg noen råd i forhold til fremgangsmåten?
Step by step settes enormt pris på, eventuellt om dere kan linke meg til en side som forklarer prosessen i detalj (for noobs som meg). ;)

Leste forresten i et annet forum at noen har valgt å bytte til en kortere reim og kutte ut ett(/to?) løpshjul..
Hva tenker dere om det?

redturbo
2.0 bar
2.0 bar
Navn: Tom Hummel
Bil: Saab 9-3 2.0t 1998, 900S 1995
Sted: Oslo / Hvaler

Re: Hjelp! :) Bytte av multireim og løpshjul på 96', 900

Legg inn av redturbo » 06 mar 2015, 09:03

For å ta av belastningen / spennet på løpehjulet så sett ned et firkanthode som er tuppen av en 1/2 tommers forlengerskaft til å sette en ordinær pipe på. Den kommer du til fra toppen.
Skal finne en tråd med foto her, har spurt om det samme selv.
Noen tar av plast i hjulhuset for å komme til lettere, men det går visst uten også.

Tror ikke du trenger en detaljert beskrivelse. Remmen skal rundt alle hjulene som før og du låser spennet med en liten bolt eller unbrako-nøkkel (Allen key). Se henvisningen til tråden nedenfor.
Spennet skal være godt og kunne bevege seg godt. Hvis ikke bør den skiftes.

Å korte remmen har vært skissert som en løsning fra et kompetent SAAB-verksted å minske antall (løpe)hjul som kan stoppe. Andre sier at det kan øke belastningen på de andre hjulene.
Remmen kan vibrere mer på et langt spenn, men....tja.

Se nede i denne tråden for foto:
viewtopic.php?f=12&t=44366

Det underlige er at løpehjulets lager er bevisst underdimensjonert slik at det må byttes jevnlig.
Alle de andre lagrene med vannpumpe etc har holdt på min bil i mer enn 300.000 km.

Et løpehjul røk etter bare ca 50.000 km hos meg, altfor kort distanse. Og det var uten at remmen ble forkortet. Det var kjøpt på Saab-verksted så den skulle være original / SKF (Svenska kullager fabriken)

flettfrid
Sted: Vestfold

Re: Hjelp! :) Bytte av multireim og løpshjul på 96', 900

Legg inn av flettfrid » 06 mar 2015, 12:29

Tusen takk :woot:

Svar