Mest vanlig at clutchen ryker på A/C kompressor 9-3 SS?

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
redturbo
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 664
Registrert: 05 jan 2012, 21:39
Navn: Tom Hummel
Bil: Saab 9-3 2.0t 1998, 900S 1995
Sted: Oslo / Hvaler

Mest vanlig at clutchen ryker på A/C kompressor 9-3 SS?

Legg inn av redturbo » 29 jun 2015, 23:53

Min er 2004 modell,
Later til at det er flest defekter på clutchen på klima-kompressoren i forhold til selve kompressor
Bilen har gått 140.000 km. CLutchen får 12 V., men det pumpes ingen kulde ut. Gassen er etterfylt.

redturbo
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 664
Registrert: 05 jan 2012, 21:39
Navn: Tom Hummel
Bil: Saab 9-3 2.0t 1998, 900S 1995
Sted: Oslo / Hvaler

Re: Mest vanlig at clutchen ryker på A/C kompressor 9-3 SS?

Legg inn av redturbo » 07 jul 2015, 00:47

Noen som har byttet clutch på Sanden kompressor? Kan det gjøres uten å løsne slangene til den?

Brukeravatar
Morten S.
MAX BOOST
Innlegg: 2029
Registrert: 20 mar 2003, 01:00
Medlemsnummer: N1507
Navn: Morten Sølsnæs Strandmoe
Bil: 2 x TT, V4, og900 og 9-3 SC
Sted: Vestfold
Kontakt:

Re: Mest vanlig at clutchen ryker på A/C kompressor 9-3 SS?

Legg inn av Morten S. » 07 jul 2015, 06:27

Tommy D. har lagt ut ny for salg på FB for kr 2500

https://www.facebook.com/groups/629241440449812/

Nye orginale ac kompressorer

kr 2500 – Enebakk



Pris pr stk.
2 stk til 2003-2010 9.5
Delenr: 5048368 / 12758380
1 stk til 2004-2008 9.3 ss
Delenr 12759394.
1 stk til 1998-2002 9.5
Delenr 4541207
"Alt" fra totakt til turbo

redturbo
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 664
Registrert: 05 jan 2012, 21:39
Navn: Tom Hummel
Bil: Saab 9-3 2.0t 1998, 900S 1995
Sted: Oslo / Hvaler

Re: Mest vanlig at clutchen ryker på A/C kompressor 9-3 SS?

Legg inn av redturbo » 07 jul 2015, 20:06

Hjertelig takk! Fantastisk! Hentet den i dag. Har ikke tid til å bruke Facebook, men jeg skjønner jeg går glipp av noe av og til...

Tommy nærmest frarådet å forsøke å bytte clutch på kompressoren.
I følge ebay-rådene er det veldig vanlig at den magnetiske clutchen ødelegges og der selges clutch-bytte kit.

Hvordan forhindre at magnet-clutchen ruster i stykker?
Så vidt jeg skjønner kobles de ikke inn ved lave temperaturer og da kan det gå en hel vinter uten at den kobles inn... Er det ingen mulighet til manuell overstyring?
Har tenkt på å lage en parallel kabel fra batteriet med bryter og sikring som kan koble inn magnet-clutchen i noen sekunder mens man står ved motoren slik at den blir brukt

Svar