Feilmeldinger..

Her poster du alt elektrisk som ikke har med motorstyring å gjøre.

Moderator: Moderatorer

Svar
haknu

Feilmeldinger..

Legg inn av haknu » 23 sep 2015, 11:10

Hei. Har 9-3, 2007 mod., 1,9 TiD Vector, stasjonsvogn. Kjempefornøyd med bilen, men har noen "småproblemer", som jeg lurer på om jeg kan fikse selv? Får opp en "haug" med feilmeldinger: "Ljuslängdsregelering ur fuktion. Vänster fram dimljus ur funktion. Höger fram positionslys ur funktion og Vänster fram positionslys ur funktion...." Og, ryggelys virker ikke.
Alle sikringer er ok. Tror jeg har lest noe her på forumet en gang at det evt. kan være en reléfeil.. Kan dette stemme? Tips?
Under vanlig service på bilen i Sverige i sommer ble det utført en "computerdiagnose", som konkluderte med "ingen kontakt med xenon".
De hadde ikke tid til å undersøke mere.. Tips om noe jeg kan gjøre selv, eller må jeg på verksted?

Brukeravatar
Kato
2.0 bar
2.0 bar
Navn: Kato Herland
Bil: Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD
Sted: Tromsø

Re: Feilmeldinger..

Legg inn av Kato » 25 sep 2015, 10:44

Uten at jeg har ett konkret forslag til hva feilen(e) er, mener jeg i alle fall at dette ikke dreier seg om én reléfeil.

Én fellesnevner for alle disse feilene kan være spenningsrelatert, og en annen er elsentralen i motorrommet (Underhood Electrical Center - UEC), men da med unntak for xenonsystemet og ryggelys (dette siste om du har automatgir).

Lav spenning / liten strømkapasitet genererer rare symptomer, men vanligvis vises disse først som "falske" varsellys i ABS-, TCS-lamper etc. Selv om du ikke har startproblemer, er en enkel (banal?) test av - og indikasjon på batteristatus: Mål minimum 12,3V på polskoene om bilen har stått en dag eller to, 13,8- - 14,4V ladespenning og minimum 9,6V (helst >10,2V) når starteren går.

En fellesnevner for feilene er i UEC (med unntak som nevnt), kontakten for "fremre nett", "F". Det er ikke ukjent at det oppstår feil i elektronikken i UEC, som er av en slik karakter at sentralen må byttes. Ettersom her også er programvare involvert, så kan det jo være en tanke å om mulig "sette denne til default" ved å koble fra batteriet en stund.

Jeg tror ikke problemene har én enkelt jordfeil som årsak, ettersom her er minst tre forskjellige "jordveier".

Kom feilmeldingene (med unntak av xenonproblemet) opp samtidig?

Og alle lamper er intakte?
2009 Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut., eSID2. Solgt 2018.

haknu

Re: Feilmeldinger..

Legg inn av haknu » 30 sep 2015, 11:45

Ja, alle feilmeldingene dukket opp samtidig.
Takk for svar.

Svar