B234 i 9-5
Moderator: Moderatorer
- skilpaddaN287
- 2.0 bar
- Innlegg: 537
- Registrert: 10 mar 2004, 01:00
- Medlemsnummer: N287
- Navn: Magne Elvenes
- Sted: Mosjøen
B234 i 9-5
Da det ser ut som min 9000 går til armeringsjern har jeg vurdert å kjøpe meg en gammel 9-5. Hvis en skal putte i en B234 og bruke den originale T7 styringa i 9-5, hva må modifiseres( foruten software)? Er alt bolt on, eller er det deler som må bygges om? Fins sikkert slike 9-5 som alleredede er bygd om å få kjøpt...
2000/2001 SAAB 9-5 2.0 Aut sedan
1999 SAAB 9-3 SE LTD 200hk Monte carlo gul
1997/1998 SAAB 9000 CSE Classic
1986 Yamaha RD 350 YPVS
1998 Holder C230
1999 SAAB 9-3 SE LTD 200hk Monte carlo gul
1997/1998 SAAB 9000 CSE Classic
1986 Yamaha RD 350 YPVS
1998 Holder C230
Re: B234 i 9-5
Du må sette på T7 topp og plugge et hull i blokken. Ellers er det bolt on.
Bruk T5 toppakning.
Bruker du T7 toppakning må stemplene dreies ned noen millimeter.
Det finnes mange 9-5/9-3 med slik motor. Jeg er ansvarlig for de fleste av dem.
Bruk T5 toppakning.
Bruker du T7 toppakning må stemplene dreies ned noen millimeter.
Det finnes mange 9-5/9-3 med slik motor. Jeg er ansvarlig for de fleste av dem.
06 9-5 TiD.
99 9-3 Cab.
99 9-3 Cab.
- skilpaddaN287
- 2.0 bar
- Innlegg: 537
- Registrert: 10 mar 2004, 01:00
- Medlemsnummer: N287
- Navn: Magne Elvenes
- Sted: Mosjøen
Re: B234 i 9-5
Du har ikke tilfeldigvis en slik til salgs? 

2000/2001 SAAB 9-5 2.0 Aut sedan
1999 SAAB 9-3 SE LTD 200hk Monte carlo gul
1997/1998 SAAB 9000 CSE Classic
1986 Yamaha RD 350 YPVS
1998 Holder C230
1999 SAAB 9-3 SE LTD 200hk Monte carlo gul
1997/1998 SAAB 9000 CSE Classic
1986 Yamaha RD 350 YPVS
1998 Holder C230
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: B234 i 9-5
Den beste løsningen:
Bruk motoren i 9-5en i sin helhet, med unntak av at du flytter over stempel og råder fra B204/234. Drei ned stempeltopp 0,9-1,1 mm fra kant, bruk toppakning fra B205/235, den er en stålpakning som er mer holdbar og har bedre varmeovergang. Motoren overhales ellers som vanlig. Dette gir den letteste motoren, mest holdbart blir det og det er billigere registerdeler da alt fra registersettene som Saab selger som billigpakke passer.
Hvis du vil ha litt mos i dette og uansett tenker å få laget software til den, så bruk turbo fra B235R MY06-> med det store cobrarøret. Krever vannrør og banjoskruer fra samme motor. Rimelige priser på originale turboer fra Neobrothers i England og Maptunparts. Dette er en Mitsubishi TD04HL-15T som er mye mer holdbar enn Garrett gt1752 som sitter på øvrige 9-5.
For enda mer mos så er det bare å bruke en større turbo, en motor etter denne oppskriften tåler MYE trim.
Bånnmekkløsningen:
Ribbe en B204/234 og flytte over alt påskrudd inkludert topp, bunnpanne og registerdeksel fra B205/235. Er motoren i god stand så røres ikke bunndelen, men inspiser minimum midterste ramme/veivlager, er det ok så er mest sannsynlig resten også det. Toppen vil jeg anbefale deg å få overhalt, både fresing av seter, sliping av ventiler, nye tettinger og selvsagt planing. Toppakning fra B204/234. Registeret er det dumt å ikke bytte selv om man vil gjøre det billig. Registersettet fra B205/235 kan brukes med unntak av kjedehjulene på balanseakslene, disse koster en del. Kjører man bånnmekkløsning fullt ut så fjernes balansedelene (akslene må sitte).
Bruk motoren i 9-5en i sin helhet, med unntak av at du flytter over stempel og råder fra B204/234. Drei ned stempeltopp 0,9-1,1 mm fra kant, bruk toppakning fra B205/235, den er en stålpakning som er mer holdbar og har bedre varmeovergang. Motoren overhales ellers som vanlig. Dette gir den letteste motoren, mest holdbart blir det og det er billigere registerdeler da alt fra registersettene som Saab selger som billigpakke passer.
Hvis du vil ha litt mos i dette og uansett tenker å få laget software til den, så bruk turbo fra B235R MY06-> med det store cobrarøret. Krever vannrør og banjoskruer fra samme motor. Rimelige priser på originale turboer fra Neobrothers i England og Maptunparts. Dette er en Mitsubishi TD04HL-15T som er mye mer holdbar enn Garrett gt1752 som sitter på øvrige 9-5.
For enda mer mos så er det bare å bruke en større turbo, en motor etter denne oppskriften tåler MYE trim.
Bånnmekkløsningen:
Ribbe en B204/234 og flytte over alt påskrudd inkludert topp, bunnpanne og registerdeksel fra B205/235. Er motoren i god stand så røres ikke bunndelen, men inspiser minimum midterste ramme/veivlager, er det ok så er mest sannsynlig resten også det. Toppen vil jeg anbefale deg å få overhalt, både fresing av seter, sliping av ventiler, nye tettinger og selvsagt planing. Toppakning fra B204/234. Registeret er det dumt å ikke bytte selv om man vil gjøre det billig. Registersettet fra B205/235 kan brukes med unntak av kjedehjulene på balanseakslene, disse koster en del. Kjører man bånnmekkløsning fullt ut så fjernes balansedelene (akslene må sitte).
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
- skilpaddaN287
- 2.0 bar
- Innlegg: 537
- Registrert: 10 mar 2004, 01:00
- Medlemsnummer: N287
- Navn: Magne Elvenes
- Sted: Mosjøen
Re: B234 i 9-5
Takker for et veldig godt svar
Hva er grunnen til at man må bruke T7 toppen? For at innsuget skal passe, eller øvre motorfeste?

Hva er grunnen til at man må bruke T7 toppen? For at innsuget skal passe, eller øvre motorfeste?
2000/2001 SAAB 9-5 2.0 Aut sedan
1999 SAAB 9-3 SE LTD 200hk Monte carlo gul
1997/1998 SAAB 9000 CSE Classic
1986 Yamaha RD 350 YPVS
1998 Holder C230
1999 SAAB 9-3 SE LTD 200hk Monte carlo gul
1997/1998 SAAB 9000 CSE Classic
1986 Yamaha RD 350 YPVS
1998 Holder C230
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: B234 i 9-5
Innsuget vil ikke passe på de gamle toppene. Toppen på B205/235 har dessuten mye bedre flow.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan