Tenningslås

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
JanMartinEd
Innlegg: 1
Registrert: 08 jun 2016, 21:56
Navn: Jan martin

Tenningslås

Legg inn av JanMartinEd » 08 jun 2016, 22:03

Tenningen til min mors saab begynner å bli veldig dårlig. Ho har en og9-3 sugemotor. Må sitte å vri om nøkkelen opp til 20 ganger før den plutselug får kontakt. Er dette bare selve tenningslåsen som man setter nøkkelen ned i, eller går det dypere? Noen ganger kan den starte på første forsøk også, men blir bare verre og verre..

Takker for svar

Brukeravatar
TurboTrykk
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 362
Registrert: 26 des 2013, 02:17
Medlemsnummer: N2716
Navn: Chris
Bil: 9000 2.0t CSE -97 Jubileum
Sted: Bergen

Re: Tenningslås

Legg inn av TurboTrykk » 09 jun 2016, 12:22

Som regel hjelper det å bytte bare selve tenningslåsen.
Saab 9-3 1,9TiD SportCombi Vector 2007 - Bruksbil
Mitsubishi Carisma Classic 2000 - Solgt
9000 2.0t CSE 1997 Jubileum - Skrotet
Honda accord 1978 Bruksbil - Solgt
9000 2.3t CSE 1995 - Skrotet
Chevy G20 6.2 Ambulanse - Solgt
Ford transit 1965 Campingbil -Solgt

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Tenningslås

Legg inn av Ingvar N629 » 09 jun 2016, 14:41

Hvis nøkkelen går lett rundt så lar du selve tenningslåsen være. Problemet da ligger nok i kontaktstykket under selve låsesylinderen.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Svar