Varsel om kjølevæske
Moderator: Moderatorer
Varsel om kjølevæske
Hei. Hver gang jeg starter bilen for jeg beskjed i sid om at nivå er lavt og påfylling behøves.
Men etter å ha fylt på mer enn nok, vil ikke varselet gå vekk.
Har vært slik lenge nå.
Har fylt på nok, og riktig type.
Årsak?
Men etter å ha fylt på mer enn nok, vil ikke varselet gå vekk.
Har vært slik lenge nå.
Har fylt på nok, og riktig type.
Årsak?
- Kato
- 2.0 bar
- Innlegg: 942
- Registrert: 05 nov 2013, 23:08
- Navn: Kato Herland
- Bil: Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD
- Sted: Tromsø
Re: Varsel om kjølevæske
KIA, BMW eller kanskje Saab av en eller annen type?
2009 Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut., eSID2. Solgt 2018.
Re: Varsel om kjølevæske
Send den inn til trykketest hvis du ikke finner noen lekkasjer.
2002 9-5 Aero automat
Re: Varsel om kjølevæske
Hei.
Saab 9,5 2006 mod.
Det er ingen lekkasjer som jeg kan se.
Nivået holder seg på det samme og temparaturen holder seg alltid på det samme normale.
Vil gjerne prøve det som kan prøves selv,før jeg sender den på et verksted som tar 1200 pr time kun for å titte
Saab 9,5 2006 mod.
Det er ingen lekkasjer som jeg kan se.
Nivået holder seg på det samme og temparaturen holder seg alltid på det samme normale.
Vil gjerne prøve det som kan prøves selv,før jeg sender den på et verksted som tar 1200 pr time kun for å titte

- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: Varsel om kjølevæske
Det er en giver i bunn av ekspansjonstanken. Kontakten til denne sitter under tanken. Denne er en enkel åpen/lukket giver, husker ikke hva som er hva men det er jo bare å måle den med og uten væske, sjekk først kontakt og kabling. Signalet går til SID og kan leses ut med Tech 2 om jeg husker rett, men multimeter funker som sagt også siden denne giveren er kun åpen/lukket.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
Re: Varsel om kjølevæske
Hei.
jeg har akkurat det samm på min 06 mod 95 2,0 bensin. Dette har vart i et halvår og blir bare verre. Hatt den på verksted tre ganger uten at problemet er løst. Den er trykktestet med minimal trykkfall over tid. det blir veldig høyt trykk i overløpstanken for kjølevæske og motoren kjennes varm ut selv om temperaturviser er stabil. Viften går ikke. jeg lurer på om termostaten kan være defekt / tett og at kljølevæsken ikke sirkulerer rett. tar gjerne i mot tips. har bruk nesten 12000 på div bytter på verksted uten nytte.
jeg har akkurat det samm på min 06 mod 95 2,0 bensin. Dette har vart i et halvår og blir bare verre. Hatt den på verksted tre ganger uten at problemet er løst. Den er trykktestet med minimal trykkfall over tid. det blir veldig høyt trykk i overløpstanken for kjølevæske og motoren kjennes varm ut selv om temperaturviser er stabil. Viften går ikke. jeg lurer på om termostaten kan være defekt / tett og at kljølevæsken ikke sirkulerer rett. tar gjerne i mot tips. har bruk nesten 12000 på div bytter på verksted uten nytte.
-
- 1.2 bar
- Innlegg: 295
- Registrert: 28 feb 2012, 15:13
- Medlemsnummer: N2343
- Navn: Jens
- Bil: 900s 1997
- Sted: Vennesla
Re: Varsel om kjølevæske
Du må klargjøre problemet for å få et vettig svar.
Forsvinner kjølevæske?
Ligger tempnåla ca vannrett ved varm motor?
Forsvinner kjølevæske?
Ligger tempnåla ca vannrett ved varm motor?
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: Varsel om kjølevæske
Og ikke minst; hva er gjort i fbm feilsøk, 12000 kr er vel for mer enn trykktest.
Hvis termostaten er tett og ikke åpner som du sier, koker jo motoren før eller siden, men radiatoren er da ikke varm. Har du kjent etter?
Men viktigst, forsvinner vannet eller får du trykk fra luft som kommer inn i systemet?
Temperaturmåleren er slik ar den ligger på klokka ni innenfor "normaltemperatur", dvs opptil over 100 grader, og stiger videre først når det er fare på ferde. Reell temperatur leses med f eks Tech 2 diagnoseapparat.
Hvis termostaten er tett og ikke åpner som du sier, koker jo motoren før eller siden, men radiatoren er da ikke varm. Har du kjent etter?
Men viktigst, forsvinner vannet eller får du trykk fra luft som kommer inn i systemet?
Temperaturmåleren er slik ar den ligger på klokka ni innenfor "normaltemperatur", dvs opptil over 100 grader, og stiger videre først når det er fare på ferde. Reell temperatur leses med f eks Tech 2 diagnoseapparat.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
Re: Varsel om kjølevæske
2006 mod 95 2,0 bensin. - beklager om manglende info tidl.
varsel om manglende kjølevæske, men kjølevæske forsvinner ikke . litt blålig røyk ved oppstart og tungstartet hvis den har stått lenge, men hvis jeg slipper ut trykk i overløpstank hver gang etter kjøring er den både lettstartet og uten røyk. vanskelig å kjenne hva som er varmt, men radiator vifte går ikke som tidl en stund etter endt kjøring og selve motor kjennes veldig varm. Temperaturmåler er helt stabil horisontalt kl 9 som tidl under kjøring. mitt inntrykk er at det luft som kommer inn i kjølesystemet som gir trykket. jeg finner ikke spor av kjølevæske i oljen.
Har hatt den på verkstd flere ganger; det som er gjort er bytte av plugger, rens av oljesil, oljebytte m oljefiler. Byttet mototvarmerelement pga mulig liten væskelekkasje der. trykktestet med trykk i kjølesystem med kun minimalt trykkfall over tid. neste forslag fra verksted er nytt bytte av plugger evt også tennkassett og å bytte topppakning og termostat, men dette blir dyrt og usikkert om bilen blir bedre.
varsel om manglende kjølevæske, men kjølevæske forsvinner ikke . litt blålig røyk ved oppstart og tungstartet hvis den har stått lenge, men hvis jeg slipper ut trykk i overløpstank hver gang etter kjøring er den både lettstartet og uten røyk. vanskelig å kjenne hva som er varmt, men radiator vifte går ikke som tidl en stund etter endt kjøring og selve motor kjennes veldig varm. Temperaturmåler er helt stabil horisontalt kl 9 som tidl under kjøring. mitt inntrykk er at det luft som kommer inn i kjølesystemet som gir trykket. jeg finner ikke spor av kjølevæske i oljen.
Har hatt den på verkstd flere ganger; det som er gjort er bytte av plugger, rens av oljesil, oljebytte m oljefiler. Byttet mototvarmerelement pga mulig liten væskelekkasje der. trykktestet med trykk i kjølesystem med kun minimalt trykkfall over tid. neste forslag fra verksted er nytt bytte av plugger evt også tennkassett og å bytte topppakning og termostat, men dette blir dyrt og usikkert om bilen blir bedre.