SAAB 900 classic og ABS-lampa
Moderator: Moderatorer
SAAB 900 classic og ABS-lampa
En 1992-modell, 3-dørs combi ble reddet før skroten.
Bilen har stått i ro i 1,5 år. Ved oppstart lyser ABS-lampa. Eier har forlatt vår verden - og ingen vet om lampa har lyst før. Jeg koblet vekk startbatteriet og lot kjerra stå ett døgn uten (gammelt tatertriks fra andre bilmerker), men no way. Med fulladet startbatteri - og ABS-lampa lyser fortsatt.
What to do? Noen som har peil?
Bilen har stått i ro i 1,5 år. Ved oppstart lyser ABS-lampa. Eier har forlatt vår verden - og ingen vet om lampa har lyst før. Jeg koblet vekk startbatteriet og lot kjerra stå ett døgn uten (gammelt tatertriks fra andre bilmerker), men no way. Med fulladet startbatteri - og ABS-lampa lyser fortsatt.
What to do? Noen som har peil?
- TurboTrykk
- 1,5 bar
- Innlegg: 362
- Registrert: 26 des 2013, 02:17
- Medlemsnummer: N2716
- Navn: Chris
- Bil: 9000 2.0t CSE -97 Jubileum
- Sted: Bergen
Re: SAAB 900 classic og ABS-lampa
Lese ut feilkoder, sikkert en sensor som har tatt kvelden. Kan også være sprekk i en abs ring, men om lampen lyser fra du starter selv om bilen står i ro, så er det sikkert en sensor.
Om du er litt nifty, så kan du erstatte alle sensorene med motstander på 1kOhm, de simulerer abs føler så lenge bilen står i ro. Så kobler du på en og en sensor igjen helt til lampen lyser, så har du synderen. dette trikset fungerer bare dersom lampen lyser helt fra du vrir om tenningen, ikke om den kommer på etter du har kjørt ett stykke.
Om du er litt nifty, så kan du erstatte alle sensorene med motstander på 1kOhm, de simulerer abs føler så lenge bilen står i ro. Så kobler du på en og en sensor igjen helt til lampen lyser, så har du synderen. dette trikset fungerer bare dersom lampen lyser helt fra du vrir om tenningen, ikke om den kommer på etter du har kjørt ett stykke.
Saab 9-3 1,9TiD SportCombi Vector 2007 - Bruksbil
Mitsubishi Carisma Classic 2000 - Solgt
9000 2.0t CSE 1997 Jubileum - Skrotet
Honda accord 1978 Bruksbil - Solgt
9000 2.3t CSE 1995 - Skrotet
Chevy G20 6.2 Ambulanse - Solgt
Ford transit 1965 Campingbil -Solgt
Mitsubishi Carisma Classic 2000 - Solgt
9000 2.0t CSE 1997 Jubileum - Skrotet
Honda accord 1978 Bruksbil - Solgt
9000 2.3t CSE 1995 - Skrotet
Chevy G20 6.2 Ambulanse - Solgt
Ford transit 1965 Campingbil -Solgt
Re: SAAB 900 classic og ABS-lampa
Genererer disse hjulsensorene ørlite strøm når hjulet spinner rundt? Kanskje man kan måle milliampére?
- TurboTrykk
- 1,5 bar
- Innlegg: 362
- Registrert: 26 des 2013, 02:17
- Medlemsnummer: N2716
- Navn: Chris
- Bil: 9000 2.0t CSE -97 Jubileum
- Sted: Bergen
Re: SAAB 900 classic og ABS-lampa
De genererer ikke strøm, men du kan måle motstanden, skal ligge sånn ca mellom 800-1200 ohm en plass når bilen står i ro.
Mistenker du en er defekt, erstatt den med en 1kOhm motstand å se om lyset slår seg av.
Du kan ikke kjøre med motstand(er) montert og unngå abs lys på den måten, det fungerer bare så lenge hjulene står stille. Altså til feilsøking.
Mistenker du en er defekt, erstatt den med en 1kOhm motstand å se om lyset slår seg av.
Du kan ikke kjøre med motstand(er) montert og unngå abs lys på den måten, det fungerer bare så lenge hjulene står stille. Altså til feilsøking.
Saab 9-3 1,9TiD SportCombi Vector 2007 - Bruksbil
Mitsubishi Carisma Classic 2000 - Solgt
9000 2.0t CSE 1997 Jubileum - Skrotet
Honda accord 1978 Bruksbil - Solgt
9000 2.3t CSE 1995 - Skrotet
Chevy G20 6.2 Ambulanse - Solgt
Ford transit 1965 Campingbil -Solgt
Mitsubishi Carisma Classic 2000 - Solgt
9000 2.0t CSE 1997 Jubileum - Skrotet
Honda accord 1978 Bruksbil - Solgt
9000 2.3t CSE 1995 - Skrotet
Chevy G20 6.2 Ambulanse - Solgt
Ford transit 1965 Campingbil -Solgt
Re: SAAB 900 classic og ABS-lampa
Ok, takk for svar. Jeg får teste til uka og melde tilbake deretter...TurboTrykk skrev:De genererer ikke strøm, men du kan måle motstanden, skal ligge sånn ca mellom 800-1200 ohm en plass når bilen står i ro.
Mistenker du en er defekt, erstatt den med en 1kOhm motstand å se om lyset slår seg av.
Du kan ikke kjøre med motstand(er) montert og unngå abs lys på den måten, det fungerer bare så lenge hjulene står stille. Altså til feilsøking.
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: SAAB 900 classic og ABS-lampa
Lyser kun ABS-lampa, eller lyser varselet om lavt trykk også? Dette er et ganske spesielt system, det kan ikke leses ut feilkoder med hva som helst heller. Mål motstand i giverne først, det er kontakthus på torpedoveggen og under baksetet.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
Re: SAAB 900 classic og ABS-lampa
Takk for svar!Ingvar N629 skrev:Lyser kun ABS-lampa, eller lyser varselet om lavt trykk også? Dette er et ganske spesielt system, det kan ikke leses ut feilkoder med hva som helst heller. Mål motstand i giverne først, det er kontakthus på torpedoveggen og under baksetet.
Mht "lavt trykk" - da mener du muligens lavt væskenivå?
Nei - det er kun "ABS"-varselet som lyser.
- TurboTrykk
- 1,5 bar
- Innlegg: 362
- Registrert: 26 des 2013, 02:17
- Medlemsnummer: N2716
- Navn: Chris
- Bil: 9000 2.0t CSE -97 Jubileum
- Sted: Bergen
Re: SAAB 900 classic og ABS-lampa
Mulig jeg tar feil her, har ikke noe erfaring med akkurat din bil, men er vel ganske likt rundt om.
Med lavt trykk mener man trykket på bremsevæsken etter abs pumpen, abs pumpen skal bygge trykk i systemet når du setter på tenningen.
Man bruker høre pumpa gå ett sekund eller tre når du vrir om på tenningen.
Sitter en sensor i abs pumpen som sjekker at du har nok trykk til at pumpen kan operere, dersom den ikke får bygget nok trykk så får du en varsellampe.
Lavt væskenivå blir noe annet, eget varsel for dette, som oftest (!) i rødt.
Med lavt trykk mener man trykket på bremsevæsken etter abs pumpen, abs pumpen skal bygge trykk i systemet når du setter på tenningen.
Man bruker høre pumpa gå ett sekund eller tre når du vrir om på tenningen.
Sitter en sensor i abs pumpen som sjekker at du har nok trykk til at pumpen kan operere, dersom den ikke får bygget nok trykk så får du en varsellampe.
Lavt væskenivå blir noe annet, eget varsel for dette, som oftest (!) i rødt.
Saab 9-3 1,9TiD SportCombi Vector 2007 - Bruksbil
Mitsubishi Carisma Classic 2000 - Solgt
9000 2.0t CSE 1997 Jubileum - Skrotet
Honda accord 1978 Bruksbil - Solgt
9000 2.3t CSE 1995 - Skrotet
Chevy G20 6.2 Ambulanse - Solgt
Ford transit 1965 Campingbil -Solgt
Mitsubishi Carisma Classic 2000 - Solgt
9000 2.0t CSE 1997 Jubileum - Skrotet
Honda accord 1978 Bruksbil - Solgt
9000 2.3t CSE 1995 - Skrotet
Chevy G20 6.2 Ambulanse - Solgt
Ford transit 1965 Campingbil -Solgt
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: SAAB 900 classic og ABS-lampa
Ikke lavt væskenivå, men lavt akkumulatortrykk. Det er ikke bremsekraftforsterker på disse, men stålkule med gjmmibelg inni, og nitrogengass imellom.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
Re: SAAB 900 classic og ABS-lampa
Takk for gode opplysninger. Dette må sjekkes; pumpelyd. Det blir til uka.
Bilen er en MY92 2,1 16V, 2-dørs. Verdt å ta vare på...
Bilen er en MY92 2,1 16V, 2-dørs. Verdt å ta vare på...