Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.
Moderator: Moderatorer
-
kanonjon
- 2.0 bar

- Innlegg: 727
- Registrert: 31 mai 2012, 01:26
- Medlemsnummer: N2452
- Navn: Jon
- Sted: Arendal
Legg inn
av kanonjon » 25 apr 2017, 19:31
Hei dere,
Jeg har planer om å borre opp en B202 blokk fra 90mm til 91mm sylindre og sette inn B234 91mm stempler (1990-1992).
MEN! De nye 91mm stempla er 19g lettere enn de gamle B202 stempla. Hva slags innvirkning har dette på veiva, motoroppførsel etc? Må ting re-balanseres?
På forhånd takk.
Mvh
Jon
Saab er livet!
-
ut218
- 1,5 bar

- Innlegg: 473
- Registrert: 23 apr 2004, 01:00
- Sted: Tromsø
Legg inn
av ut218 » 25 apr 2017, 22:09
Jeg er ingen guru, men såvidt jeg har forstått er veiva balansert uten stempler. Stempler og veivstaker skal derimot være like tunge. Så har du 4 stempelhoder som veier 501 gram så er det greit. Finnes en del om balansering av veivstaker på nett der du balanserer lagerenden for seg i tillegg til at veivstaker skal være like tunge de også.
2002 9-5 Aero automat
-
Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Legg inn
av Ingvar N629 » 26 apr 2017, 06:13
At stemplene er lettere er kun positivt.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
-
john n04
- 2.0 bar

- Innlegg: 699
- Registrert: 25 feb 2003, 01:00
- Medlemsnummer: 004
- Navn: John Arild Berentsen
- Bil: SAAB 9-3SS 1.9TiD 2005
- Sted: Flekkerøy utenfor kristiansand
-
Kontakt:
Legg inn
av john n04 » 26 apr 2017, 12:46
Skal vel strengt tatt veies sammen med ringer og bolt + clips = Totalvekt på stemplet. Så legger man til veivstaken. Så har du totalvekt på stempel+stake. Disse skal være nærmest like. Er vel +-5gr mellom de som er akseptabelt på en produksjonsmotor. At totalvekten blir lavere på settene er bare positivt som Ingvar sier. Veivaksel og svinghjul blir balansert for seg.
Så miks med de forskjellige bitene, så ender du nok opp på lik vekt på de forskjellig stempelsettene tenker jeg

lawicel CanUsb, og Tech2!
-
kanonjon
- 2.0 bar

- Innlegg: 727
- Registrert: 31 mai 2012, 01:26
- Medlemsnummer: N2452
- Navn: Jon
- Sted: Arendal
Legg inn
av kanonjon » 26 apr 2017, 21:48
Tusen takk for gode svar folkens! Regner med at det ordner seg da!
Saab er livet!