Jeg velger å banne HØYT i kirka:
Smaken er som baken, men. Volvo har så vidt jeg vet ingen kjente "alvorlige" problemer (jmf motor 9-5), høy annenhåndsverdi - altså mindre verditap og gjennomgående høy kvalitet. Det er en "nyere" og mer moderne bil fra et merke/konsern i vekst...
Når det er sagt. Jeg har selv eid 9-5. Jeg har kjørt flere hundre mil (de fleste av dem utrykning) med V70 turbo. Min far har XC70 som jeg har kjørt noen turer med.
Jeg synes Saaben har en mer forutsigbar og "god" oppførsel på vegen, har et penere karosseri (til tross for litt høy alder).
Volvoen har nok et interiør som virker mer moderne og "solid", men jeg har veldig sans for Saaben.
Motor og drivverk går nok i Volvos favør. En sylinder ekstra og det ekstra slagvolumet, samt god kvalitet er fine argumenter for. Jeg opplever Volvos automatkasser som mer effektive. I tillegg kan jo bilene leveres med firehjulstrekk...
Jeg måtte bytte ut 9-5en fordi den hadde for få seter. Det ble en flerbruksbil denne gangen, men jeg innrømmer glatt at XC90 er "fremtidsdrømmen"!
Godt valg!