Mvh Aleksander Tjore
Sp?rsm?l om NG900
Moderator: Moderatorer
- Aleksander N239
- 0.7 bar

- Innlegg: 199
- Registrert: 09 sep 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N239
- Sted: Bergen
- Kontakt:
Spørsmål om NG900
Heisann..har kansje fått solgt aeroen, derfor må jeg jo skaffe meg noe nytt...planer var en NG900 Turbo..kommer til å satse litt på triming osv.. hvilken årsmodel bør jeg gå for og noen som har erfaring med import fra sverige? lurt eller lite lurt?
Mvh Aleksander Tjore
Mvh Aleksander Tjore
08 Opel Corsa White edition (bruksbil)
94 Saab 900 turbo SQR (solgt) 98 BMW E36 CAB (solgt) 00 Opel Astra (solgt) 03 VW Polo (solgt) 85 Saab 900 Aero (solgt) 99 Benelli 491 GT50 (solgt)
94 Saab 900 turbo SQR (solgt) 98 BMW E36 CAB (solgt) 00 Opel Astra (solgt) 03 VW Polo (solgt) 85 Saab 900 Aero (solgt) 99 Benelli 491 GT50 (solgt)
- Bent N208
- Overload!!!
- Innlegg: 1807
- Registrert: 07 jul 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N208
- Navn: Bent Andresen
- Bil: VW Scirocco TSI
- Sted: " Stort sett å finne hos Speedparts "
- Kontakt:
NG900
Prøv å få tak i en 95 modell eller nyere,,,, 94 modellen hadde endel rustproblemer i dører og bakluke.
Tror utvalget er bedre i sverige,,, i tillegg får du nok mer for pengene der.
Ellers er dette flotte biler med stort potensiale, lykke til med jakten på en fin bil.
Tror utvalget er bedre i sverige,,, i tillegg får du nok mer for pengene der.
Ellers er dette flotte biler med stort potensiale, lykke til med jakten på en fin bil.
Close to your saab,closer to you with Speedparts
Midt i 96 kom den nye forstillinga, som er mye bedre enn første versjon 94 og 95. Veldig mange av de tidlige årsmodellene er bygd om til nye forstillinga da.
Se etter rust nederest på dører og bakluke. Prøv å finn en som har fått bytta dette på garanti.
Ellers er det vaier-klutsj på 94-96 modellene, 97 har hydraulisk! Kjenn etter om vaieren går tregt, den røk på min..
Se etter rust nederest på dører og bakluke. Prøv å finn en som har fått bytta dette på garanti.
Ellers er det vaier-klutsj på 94-96 modellene, 97 har hydraulisk! Kjenn etter om vaieren går tregt, den røk på min..
2003 Saab 9-5 2,2 TiD SC
2003 Saab 9-5 2,0t SC
2009 Toyota HiAce
2003 Saab 9-5 2,0t SC
2009 Toyota HiAce
- Kongpetrus
- 2.0 bar

- Innlegg: 846
- Registrert: 20 feb 2004, 01:00
- Medlemsnummer: 300
- Navn: Petter Danielsen
- Bil: Viggen fakecab
- Sted: Oslo
- Aleksander N239
- 0.7 bar

- Innlegg: 199
- Registrert: 09 sep 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N239
- Sted: Bergen
- Kontakt:
- Morten-N146
- MAX BOOST
- Innlegg: 2227
- Registrert: 01 jul 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N146
- Navn: Morten
- Bil: NG9-5 Aero XWD/OG9-5 2,3t 2002
- Sted: Lillehammer
Ideelt sett skal det betales avgift ut fra importdato og ikke årsmodell, men importerer du en trimmet bil er det ingen som sjekker dette.Aleksander Tjore skrev:Hvordan er det med avgifter viss bilen er trimmet?ekksempel på enn 97-model?
NG9-5 Aero T4 XWD 2010 Hirsch: http://www.garaget.org/?car=333137
OG9-5 2,3t Vector Estate 2002 "Biopower": http://www.garaget.org/?car=35048
OG9-5 2,3t Vector Estate 2002 "Biopower": http://www.garaget.org/?car=35048
- Jørgen N237
- MAX BOOST
- Innlegg: 6464
- Registrert: 05 jun 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N237
- Navn: Jørgen Tveiterås
- Bil: GM
- Sted: Geiranger, sunnmøre
- Kontakt:
- Kjetiln122
- 1,5 bar

- Innlegg: 440
- Registrert: 27 feb 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N122
- Navn: Kjetil Finstad
- Bil: Saab CX, 99, 900, 900, 9-3
- Sted: Ås
ng900 97 har ikke hydraulisk clutch etter det jeg kan huske....
Ville satset på en 98 mod... Kvitt rust problemet, bedre girkasse og bedre forstilling!!!
Angående trimming gjelder det importdato....
valg av og9-3 er vel bare å finne seg en som ser pen ut!!!
spørs om du vill ha t5 eller t7 motor!
Ville satset på en 98 mod... Kvitt rust problemet, bedre girkasse og bedre forstilling!!!
Angående trimming gjelder det importdato....
valg av og9-3 er vel bare å finne seg en som ser pen ut!!!
spørs om du vill ha t5 eller t7 motor!
Saab 9-3 2008
Saab 900 set 1994
Saab 900 t16 1987
Saab 99GL Custom 1980 t16
Saab CX 1974
Saab 900 set 1994
Saab 900 t16 1987
Saab 99GL Custom 1980 t16
Saab CX 1974
- Hjelle, N6
- Site Admin

- Innlegg: 8371
- Registrert: 25 feb 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N6
- Kontakt:
For å klare opp dette med importavgifter/ekstra engongsavgift ved trimming:
Scenario 1:
En kjøper ein bil seld ny i Norge iløpet av 1997, orginal effekt 185hk, trimma til steg 1 på Speedparts idag, gir +42hk.
Det som det skal betalast avgift for då er 42hk, ifrå 185 til 227hk. Avgifta på dette om vert ca. 50 000, med 59% bruksfrådrag vil avgifta verte ca. 20 000.
Scenario 2:
En kjøper ein bil seld ny i utlandet iløpet av 1997. Importert til Norge iløpet av 2003. Orginal effekt 185hk, trimma til steg 1 på Speedparts idag, gir +42hk. Det som det skal betalast avgift for då er 42hk, ifrå 185 til 227hk. Avgifta på dette om vert ca. 50 000, med 59% bruksfrådrag vil avgifta verte ca. 20 000.
Scenario 3:
En kjøper ein SAAB GM900 Turbo seld ny i utlandet iløpet av 1997. Skal importerast til Norge idag. Orginal effekt 185hk, trimma til steg 1 på Speedparts av tidligare eigar, gir +42hk.
Avgifta som skal betalast då er effekta som finns orginalt, slagvoumet som finns orginalt og vekta på bilen. I tilegg skal då auken i effekt betalast avgift for, som i eksempela over. Dette vil då totalt gi ca. 231 000, med 59% bruksfrådrag vil avgifta verte ca. 95 000 inkl. trim. Køper en ein orginal bil vil sjølvsagt avgifta verte ca. 20 000 mindre.
I tilegg vil en på dette eksempelet få moms på kjøpesum i NOK, og det må også betalast vrakpant på 1 300:- før en kan få skilt på bilen.
Scenario 4:
En har ein varebil kl.2 (grøne skilt) registerert i Norge iløpet av 2000, orginal effekt 150hk, trimma til steg 1 på Speedparts idag, gir +65hk.
Det som det skal betalast avgift for då er 65hk, ifrå 150 til 215hk. Avgifta på dette om vert ca. 13 000, med 45% bruksfrådrag vil avgifta verte ca. 7 000. Grunnen til at summane her vert lavare er at med bil på grøne skilt betalar en berre 20% av opprinnelig avgift.
Som enkelte allereie har funne ut er regelen ganske grei, avgifta skal som regel beregnast utifrå fysstegongs reg. dato, enten her i landet eller i utlandet. Det avgjer kva bruksfrådrag en får på bilen. Det finns sjølvsagt unntak, men dette gjeld nok for dei fleste.
Håper dette klarna opp ein del rundt avgiftspørsmål.
Om det finns ytterligare spørsmål kjem eg til å splitte tråden slik at det vert ein eigen tråd med avgiftspørsmål, so skal eg prøve å svare etter beste evne. Må få legge til til slutta at dette er opplysningar dei fleste kan finne ved å leike seg i denne kalkulatoren: http://www.toll.no/bin/bilavgift, eg jobbar heldigvis IKKJE i tollvesenet... ;D
Scenario 1:
En kjøper ein bil seld ny i Norge iløpet av 1997, orginal effekt 185hk, trimma til steg 1 på Speedparts idag, gir +42hk.
Det som det skal betalast avgift for då er 42hk, ifrå 185 til 227hk. Avgifta på dette om vert ca. 50 000, med 59% bruksfrådrag vil avgifta verte ca. 20 000.
Scenario 2:
En kjøper ein bil seld ny i utlandet iløpet av 1997. Importert til Norge iløpet av 2003. Orginal effekt 185hk, trimma til steg 1 på Speedparts idag, gir +42hk. Det som det skal betalast avgift for då er 42hk, ifrå 185 til 227hk. Avgifta på dette om vert ca. 50 000, med 59% bruksfrådrag vil avgifta verte ca. 20 000.
Scenario 3:
En kjøper ein SAAB GM900 Turbo seld ny i utlandet iløpet av 1997. Skal importerast til Norge idag. Orginal effekt 185hk, trimma til steg 1 på Speedparts av tidligare eigar, gir +42hk.
Avgifta som skal betalast då er effekta som finns orginalt, slagvoumet som finns orginalt og vekta på bilen. I tilegg skal då auken i effekt betalast avgift for, som i eksempela over. Dette vil då totalt gi ca. 231 000, med 59% bruksfrådrag vil avgifta verte ca. 95 000 inkl. trim. Køper en ein orginal bil vil sjølvsagt avgifta verte ca. 20 000 mindre.
I tilegg vil en på dette eksempelet få moms på kjøpesum i NOK, og det må også betalast vrakpant på 1 300:- før en kan få skilt på bilen.
Scenario 4:
En har ein varebil kl.2 (grøne skilt) registerert i Norge iløpet av 2000, orginal effekt 150hk, trimma til steg 1 på Speedparts idag, gir +65hk.
Det som det skal betalast avgift for då er 65hk, ifrå 150 til 215hk. Avgifta på dette om vert ca. 13 000, med 45% bruksfrådrag vil avgifta verte ca. 7 000. Grunnen til at summane her vert lavare er at med bil på grøne skilt betalar en berre 20% av opprinnelig avgift.
Som enkelte allereie har funne ut er regelen ganske grei, avgifta skal som regel beregnast utifrå fysstegongs reg. dato, enten her i landet eller i utlandet. Det avgjer kva bruksfrådrag en får på bilen. Det finns sjølvsagt unntak, men dette gjeld nok for dei fleste.
Håper dette klarna opp ein del rundt avgiftspørsmål.
Om det finns ytterligare spørsmål kjem eg til å splitte tråden slik at det vert ein eigen tråd med avgiftspørsmål, so skal eg prøve å svare etter beste evne. Må få legge til til slutta at dette er opplysningar dei fleste kan finne ved å leike seg i denne kalkulatoren: http://www.toll.no/bin/bilavgift, eg jobbar heldigvis IKKJE i tollvesenet... ;D