Åpent forum der alt annet enn Saab diskuteres!
Moderator: Moderatorer
-
Runar N403
- 1,5 bar

- Innlegg: 467
- Registrert: 29 mar 2005, 01:00
- Medlemsnummer: 403
- Navn: Runar Tollan
- Bil: 9000, 9-5
- Sted: Nord-Østerdalen
Legg inn
av Runar N403 » 28 des 2005, 09:21
Tynset er kaldest i landet i dag, i følge VG.
Saaben var av en eller annen grunn IKKE spes imponert over å måtte ut på jobb i dag.

-
Jørgen N237
- MAX BOOST
- Innlegg: 6464
- Registrert: 05 jun 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N237
- Navn: Jørgen Tveiterås
- Bil: GM
- Sted: Geiranger, sunnmøre
-
Kontakt:
Legg inn
av Jørgen N237 » 28 des 2005, 09:26
Er ganske kaldt i bergen i dag også, men det der er jo endel ganger mer.. Var vel -5 her i Bergen da jeg skulle på jobb.. Ifølge bt.no den kaldeste morgene hittil i år i bergen..
Styrer med DAB og AUX
-
lie_N509
- Overload!!!
- Innlegg: 1005
- Registrert: 12 jul 2005, 01:00
- Bil: 9-3ss 04'
Legg inn
av lie_N509 » 28 des 2005, 11:01
Jøye meg! Startet den lett? Bruker du noe oppvarmning av noe slag?
04' 9-3ss 1.8t
-
matrox N522
- MAX BOOST
- Innlegg: 2089
- Registrert: 14 mar 2005, 01:00
- Medlemsnummer: N522
- Navn: Eskil Bjerke
- Sted: Østre Toten
Legg inn
av matrox N522 » 28 des 2005, 11:22
32 minus ja...joda, den kjenner man
Var bare 21 minus hos oss i går, men det blir jo rene mildværet i forhold.
Saab 9-5 Estate Vector Sport 2005
VW Boble 1200 1963
VW Passat R-Line 4M 2010 || Solgt
Saab og9-3 Turbo || Solgt
Eskil || N522
-
Pål N526
- MAX BOOST
- Innlegg: 3615
- Registrert: 19 mar 2004, 01:00
- Medlemsnummer: 526
Legg inn
av Pål N526 » 28 des 2005, 12:08
also.. jeg syntes ikke det er så ille med -5°C og ned til en -40°C:P man merker liksom det ikke SÅ godt. det ALLER verste er å gå i fra sommervarme til -5°C
-
Runar N403
- 1,5 bar

- Innlegg: 467
- Registrert: 29 mar 2005, 01:00
- Medlemsnummer: 403
- Navn: Runar Tollan
- Bil: 9000, 9-5
- Sted: Nord-Østerdalen
Legg inn
av Runar N403 » 28 des 2005, 12:43
lie_N509 skrev:Jøye meg! Startet den lett? Bruker du noe oppvarmning av noe slag?
Hadde motorvarmer i en time, men det var nok for lite.
Han kakla og bar seg verre ei lita stund, å så gikk det bra. Men så kokte det litt, å så ga det seg.. og etter ei stund så funka til og med varmeapparatet... så nå har jeg fyllt på frostvæske-konsentrat

Tror det gikk bra med kjøleanlegget ellers.
-
lie_N509
- Overload!!!
- Innlegg: 1005
- Registrert: 12 jul 2005, 01:00
- Bil: 9-3ss 04'
Legg inn
av lie_N509 » 28 des 2005, 13:37
Datapaal N526 skrev:also.. jeg syntes ikke det er så ille med -5°C og ned til en -40°C:P man merker liksom det ikke SÅ godt. det ALLER verste er å gå i fra sommervarme til -5°C
Ja det skjedde her i sommer. Skulle gå på stranda i shorts, og idet jeg går ut døra slår minusgradene plutselig mot meg. Guffent!

04' 9-3ss 1.8t
-
Henrik N380
- 2.0 bar

- Innlegg: 991
- Registrert: 27 okt 2004, 01:00
- Bil: Nei..
- Sted: Oslo
Legg inn
av Henrik N380 » 28 des 2005, 17:30
lie_N509 skrev:Datapaal N526 skrev:also.. jeg syntes ikke det er så ille med -5°C og ned til en -40°C:P man merker liksom det ikke SÅ godt. det ALLER verste er å gå i fra sommervarme til -5°C
Ja det skjedde her i sommer. Skulle gå på stranda i shorts, og idet jeg går ut døra slår minusgradene plutselig mot meg. Guffent!

Lie da har du sovet for lenge!
Heldigvis så er det ikke så kaldt i Oslo. Men alltid godt å ruse bilen sikklig, kjøre med litt turtall når bilen er kald.

-
Mortimer-N18
- Overload!!!
- Innlegg: 1101
- Registrert: 21 jul 2003, 01:00
- Medlemsnummer: 18
- Navn: Morten Fjeldberg
- Bil: 2010 Nissan Qashqai +2
- Sted: Sarpsborg
-
Kontakt:
Legg inn
av Mortimer-N18 » 28 des 2005, 22:18
Henke N380 skrev:
Heldigvis så er det ikke så kaldt i Oslo. Men alltid godt å ruse bilen sikklig, kjøre med litt turtall når bilen er kald.

Håper for bilen din sin del at du kødder nå....

Morten alias Mortimer
2010 Nissan Qashqai +2
VW Touran 2008 (Jobb bilen)
STCN medlem Nummer 18
-
Hjelle, N6
- Site Admin

- Innlegg: 8371
- Registrert: 25 feb 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N6
-
Kontakt:
Legg inn
av Hjelle, N6 » 28 des 2005, 22:26
Hm, "kaldt" på Sunnmøre også, kan ikkje huske sist vi har hatt det so kaldt (-6, -7) over ein heil dag ;p Men vinden gjer det grisekaldt då, ihvertfall når en berre går i tsjorte og fleecejakke

En får jobbe so en held varmen :O
-
Henrik N380
- 2.0 bar

- Innlegg: 991
- Registrert: 27 okt 2004, 01:00
- Bil: Nei..
- Sted: Oslo
Legg inn
av Henrik N380 » 28 des 2005, 23:45
Mortimer-N18 skrev:Henke N380 skrev:
Heldigvis så er det ikke så kaldt i Oslo. Men alltid godt å ruse bilen sikklig, kjøre med litt turtall når bilen er kald.

Håper for bilen din sin del at du kødder nå....

Å?

Blir jo fortere varm da..

-
Runar N403
- 1,5 bar

- Innlegg: 467
- Registrert: 29 mar 2005, 01:00
- Medlemsnummer: 403
- Navn: Runar Tollan
- Bil: 9000, 9-5
- Sted: Nord-Østerdalen
Legg inn
av Runar N403 » 29 des 2005, 00:01
fortere varm, og fortere slitt
-
Henrik N380
- 2.0 bar

- Innlegg: 991
- Registrert: 27 okt 2004, 01:00
- Bil: Nei..
- Sted: Oslo
Legg inn
av Henrik N380 » 29 des 2005, 00:04
Runar N403 skrev:fortere varm, og fortere slitt
Da er det bare å bytte litt olje og fylle bensin...
-
Mortimer-N18
- Overload!!!
- Innlegg: 1101
- Registrert: 21 jul 2003, 01:00
- Medlemsnummer: 18
- Navn: Morten Fjeldberg
- Bil: 2010 Nissan Qashqai +2
- Sted: Sarpsborg
-
Kontakt:
Legg inn
av Mortimer-N18 » 29 des 2005, 07:18
Blir OT, men kort innpå. Du er klar over at metall forandrer størrelse når det er varmt/kaldt? Når motoren din er kald så er metallet mindre, det vil si at allt er trangere i motoren din. Når det er trangere så kommer det mindre olje til i mellom lagerskåler og dit det skal, og det igjen blir jo dårligere smøring. Når man igjen tenker på at olja er tjukkere og seigere når det er kaldt, så bidrar jo ikke det til bedre smøring.. En motor skal kjøres varm før man tar den opp på turtall.
Det er en grunn til at det kjakkler og tikker en del ved oppstart når den er kald, i forhold til når den er varm

Morten alias Mortimer
2010 Nissan Qashqai +2
VW Touran 2008 (Jobb bilen)
STCN medlem Nummer 18
-
sabbus-N252
- 1,5 bar

- Innlegg: 368
- Registrert: 29 nov 2003, 01:00
- Sted: Kristiansand
Legg inn
av sabbus-N252 » 29 des 2005, 12:11
De kjørte en test på dette mortimer sier... på lastebiler... Mener å huske at de simulerte en 10-15 kaldstarter (på samme kjøretøy), full-lastet, bånn gnu....helt til motorvarmen var "normal".... dere kan jo gjette hvor mange KM det tilsvarer med vanlig kjøring?
1963 Saab 96tt
1963 Saab 96tt prosjekt
1999 Saab 9-3 t5
2009 Saab 9-3 aero XWD